Saturday 14 June 2008

DENDAM


Sudah lama saya menyimpan...

Tetapi setelah tempat saya menulis dan meluahkan apa yang terbuku ini menjadi sasaran baru..
Hati saya menjadi sayu..
Benar-benar sayu..



Mengapalah orang ini begitu berdendam dengan saya?
Dulu dikejar di sana..
Kini dikejar ke sini pula....

Bukan saya takut..
Bukan juga kerana kecut..


Tetapi saya penat..
Saya hiba..
Manakan sekeping hati saya ini sanggup bertelagah dengan orang yang jelas niatnya hanya semata-mata untuk menghiris, menikam, merobek..


Berilah apa jua hujah dengan berhikmah...
Sedikitpun tidak mahu diterima..
Dipekakkan telinga..ditutup mata..
Aduhai..


Niat hati ingin disimpan sahaja..
Berbulan-bulan lamanya..
Namun akhirnya terluah juga kepada sahabat-sahabat yang saya percaya..

Semoga butir-butir perbualan kita disimpan kemas..
Supaya si polan tidak terbongkar identitinya..
Maruahnya perlu dijaga..
Kerana dia juga saudara kita..
Doakan dia..



Duhai Sang Iman..
Bersabarlah..
Jika kata-kata lembut tidak mampu menjinakkan kata-kata nista..
Berdiam itu lebih baik..


Dugaan datang dan pergi..
Lumrah kehidupan ini..



Saya terharu mendengar seorang sahabat memperdengarkan tafsir Surah Ali Imran;146-148:

Many a prophet has been fought when there were many thousands with him. They did not give up in the face of what assailed them in the way of Allah, nor did they weaken or yield. Allah loves the steadfast. All they said was: "Our Lord, forgive our wrong actions and any excesses that we went to in what we did. Make our feet firm and help us against these unbelieving people." So, Allah gave them the reward of this world and the best reward of the Hereafter. Allah loves good-doers. (Surah Al 'Imran: 146-148)


Bukan saya mahu mengatakan saya ini sehebat nabi..
Yang diuji..
Tidak sekali-kali..
Sekadar menyatakan hati saya tersentuh dengan ayat ini..


Nah..saya masih ingat ayat ini: " Oh..kau ingat kau kena hina ni..mesti kau bandingkan diri kau dengan nabi kan? Alangkan nabi pun dicaci, apatah lagi orang macam kau? haha..boleh ****** lah)

Biarlah...
Bak kata teman saya...
"Tak apa..tak apa..senyum je.."


Sesekali meluahkan perasaan sebegini saya rasa lega...
Alhamdulilah..

No comments: