Wednesday 8 October 2008

Kembara Hamba


Sebab tu Kita kena Mengembara!!!


Penghujung Ramadhan
Waktu berbuka
Kebabish, Wicker Street,
Sheffield


Alhamdulilah, baru sahaja beberapa hari saya menjejakkan kaki ke Sheffield, Allah pertemukan saya dengan seorang rakan baru yang amat saya kagumi ilmu dan personalitinya.

Shahirah namanya- Gadis manis yang sedang menuntut di Morocco dalam bidang syariah.

Sempena cuti musim panas di Morocco- bumi tempat tumpah darah Pengembara Ulung- Ibnu Battutah, Shahirah melapangkan masanya menziarahi ibu saudaranya (isteri abang Bock) di Sheffield dan menetap di sini selama hampir 3 bulan lamanya.

Maha Suci Allah , sebaik-baik perancang, rupa-rupanya Shahirah itu pula merupakan rakan sekolah Munirah (teman serumah saya). Maka bermulalah persahabatan baru yang saya rasakan cukup menarik.

Petang itu, kami sudah berjanji untuk menikmati juadah berbuka bersama-sama di restoran Kebabish yang terletak di Wicker Street. Seperti yang dijangka, setiap kali bersama-sama dengan Shahirah, ada sahaja pengisian mutiara ilmu yang dihidangkan kepada kami (saya , Atikah, Munirah).

Petah berkata-kata, bijak menyusun bicara yang penuh hikmah, sarat dengan ilmu dan pengajaran. Inilah yang boleh saya simpulkan tentang Shahirah.

Namun, kata-katanya yang paling menyerap ke dalam hati saya ialah ketika dia berbicara tentang "kembara".

"Sebenarnya, kita cukup bertuah dapat pergi ke luar negara untuk belajar, tengok negara orang, macam mana orang lain hidup.," tuturnya.

Saya merenung anak matanya. Cuba menangkap mesej yang cuba disampaikan.

"Sebab bila kita mengembara, sebenarnya kita dalam proses untuk cuba mendekatkan diri kepada Tuhan..percaya tak?" dia cuba membangkitkan persoalan. Memanaskan perbualan.

Saya sekadar mengangguk-angguk. Membiarkan dia untuk menyambung butir percakapan.

"Bila kita berjalan..mengembara..melihat alam Tuhan, ciptaan Tuhan, kita sebenarnya lebih dekat dan dapat merasai kewujudan dan kekuasaan Tuhan. Contoh, kita berada di tempat di mana Islam itu asing, barulah masa tu hati kita bila-bila masa sahaja boleh terdetik betapa bertuahnya kita "mempunyai Islam". Masa itulah mungkin hati kita tergerak untuk menghargai kehadiran Islam dalam hidup kita," sambungnya lagi.

Ya..benar..

" Absence Makes the heart Grow Fonder"

Lumrah manusia, apabila kita jauh daripada sesuatu, mungkin pada waktu itu, barulah perasaan untuk menghargai datang mencucuk-cucuk sanubari.

Kerana itu itulah kita perlu memecahkan "dinding keselesaan" yang selama mengelilingi kita.

Kita pecahkan "dinding" dan keluar bertebaranlah di muka bumi Allah yang maha luas.

Keluar berjalan untuk melihat alam.

Keluar berjalan meninggalkan sedikit keselesaan dan keterbiasaan.

Keluar berjalan untuk mentafsir kebesaran Tuhan.

Kembara Hamba mencari Tuhan.


......................................................................................................................


Bersempena cuti musim sejuk yang bakal menjelang, hati saya sudah melonjak-lonjak untuk kembali "mengembara" .

Mengembara untuk meninggalkan sebentar sedikit keselesaan.
Mengembara untuk melihat aturan kejadian Tuhan.
Mengembara untuk menguis sekelumit ilmu milik Tuhan.
Mengembara untuk mengharumkan kuntuman ukhuwwah sesama akhawat yang sekian lama tidak ketemu.

Yang paling saya nanti-nantikan ialah berkenalan dengan akhawat baru!

Insyaalah, saya dan rakan-rakan akan bermusafir ke bumi Scotland, nun jauh di utara.
Bersama menuju ke Perhimpunan Musim Sejuk Scotland 2008, kali ini membawa tema "Experience the Difference".
Selain bersiap siaga untuk menceduk limpahan ilmu daripada tokoh-tokoh hebat lagi terkemuka,
hati saya begitu dahagakan nikmat keindahan alam ciptaan Tuhan yang pernah saya kecapai dalam jaulah-jaulah terdahulu.


Terasa seperti bumi Scotland sedang melambai-lambai memanggil ke sana.


LOCH LOMOND


LOCH LOMOND
Ski at Glenshee ( courtesy of www.inda2681.fotopages.com)



Ski at Glenshee ( courtesy of www.inda2681.fotopages.com)LOCH LOMOND


Saya tidak mahu menyimpan "keterujaan" saya ini seorang diri.
Apa lagi kawan-kawan, ayuh kita gemparkan perhimpunan pada kali ini!

Ayuh daftar sekarang!









No comments: