Saturday 31 May 2008

CERITA TENTANG DIA


p/s: setelah cuba mendapatkan pendapat tuan punya badan, beberapa nama watak telah ditukar untuk tujuan keselamatan. =)


OH, PLEASE BELIEVE HIM...PLEASE..

Jumaat, 30 Mei 2008

Alhamdulilah, akhirnya selesai juga peperiksaan akhir kami.
Kini, segalanya terletak pada ketentuan yang Esa.

Sepertimana dalam Kalamullah yang sarat dengan kata-kata motivasi dan memujuk;

Kemudian apabila kamu telah membuat tekad, maka bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang – orang yang bertawakal kepada-Nya. ( Q.S. Ali- Imran :159 ).

Masa lapang juga adalah medan ujian.
Menguji sejauh mana jiwa hamba memerdekakan dirinya daripada kelalaian dan kealpaan.
Alhamdulilah, walaupun peperiksaan sudah tamat, banyak LIST-TO-DO yang perlu saya sempurnakan.
Cumanya, perkara pertama yang saya lakukan setelah di sampai rumah tengah hari itu, ialah memasak untuk teman serumah!
Because cooking is simply my favourite- nasi beriani is not a bad idea, i guess.. = )

...........................................................................

Sesekali, fikiran saya menerawang kepada peristiwa pagi itu, sejurus selepas peperiksaan tamat.
Saya menemani teman baik saya, Tina, seorang wanita berusia 26 tahun yang berasal dari sebuah negara islam yang sedang pulih daripada kesan peperangan.
Katanya ingin menghantar komputer ribanya yang sudah tenat dijangkiti virus ke pusat membaik pulih komputer di universiti.
Semasa menunggu giliran, dia berbicara tentang perasaannya terhadap peperiksaan kami.

" Wani, I have this feeling of failing in the exam. I think I did badly and I could not imagine how can I pass the exam," dia meluahkan bicara.

"Tina, everybody thinks the exam was hard. Yes, it was. Me either. I struggled to answer the questions,".
Saya menghela nafas. Merenung matanya.
" But we must have faith. We have done our part and give the rest to Allah. We must believe Him. Keep praying and hoping that He will grant us with success and perhaps, a miracle!", saya cuba meyakinkan teman saya ini.

Secara jujurnya, exam sulung kami ini memang agak mencabar.
Tiga hari berturut-turut menghadapi ujian dunia ini memang menguji ketahanan fizikal dan mental.
Namun, alhamdulilah, beberapa minggu sebelum peperiksaan, entah mengapa Allah menemukan saya dengan beberapa orang teman yang sebelum ini kerap berjumpa di dewan kuliah, tetapi jarang bertegur sapa.
Mereka adalah Farah , gadis berdarah pakistan, Tina, dan Sidra, seorang gadis Kashmir.
Kami bukan berasal dari rumpun yang sama, namun yang pastinya, kami diikat dengan akidah yang satu.

Sungguh cantik aturan Allah.
Perhubungan yang bermula dengan study group akhirnya bertukar menjadi persahabatan yang sangat erat.
Tidak cukup dengan pertemuan study group kami setiap hari di Information Common, (IC) apabila pulang ke rumah, kami pasti akan berbual-bual dan berbincang di di MSN Mesengger.

Fikiran saya kembali ke arahnya.
Tina menyambung, " But I don't believe in miracle. Miracle only happens in movies and not in real life," katanya sambil menggeleng-geleng kepala , tidak bersetuju.

"Tina...," saya merendahkan nada suara sambil menangkap anak matanya.
"Allah is the most powerful. If He wants something to happen, He can do it easily. Because He has the power to create miracle. It is easy for him, ".

Ketika itu, alunan halus surah Yasin, ayat 82; menyapa lembut di benak fikiran saya.

"Sesungguhnya urusan-Nya apabila Dia mengkehendaki sesuatu, Dia hanya berkata kepadanya " Jadilah!" Maka jadilah sesuatu itu"

"Just have faith Tina. Believe Him..Please..believe Him, " Luah saya separuh merayu.

Ketika itu, saya dapat rasakan, dada saya berkocak hebat.
Saya cuba meyakinkan orang lain, sedangkan hati saya juga berdebar menantikan kesudahan keputusan peperiksaan yang sangat menguji ini.

O Allah, please help us.

....................................................................................................

OH...I LOOK LIKE A TURKISH WOMAN...

Isnin,26 MEI 2008
2.00 petang
15 Filey - Rumah Kak Nik Mun.

Petang itu, saya membawa Tina ke rumah ibu usrah saya, Kak Nik Mun.
Sengaja saya mempelawa Tina ke rumah Kak Nik Mun untuk berlatih membentangkan Patient Case History untuk peperiksaan Spotter-Multi Station kami pada hari Khamis nanti.

Alhamdulilah, Kak Nik Mun seorang doktor. Jadi, saya mengambil peluang ini untuk memperkenalkan Tina kepada Kak Nik Mun.
Sepertimana yang dijangka, Kak Nik Mun sudah sedia maklum dengan kehadiran teman saya ini ke dalam siri hidup saya ; kerana Kak Nik Mun juga pembaca episod liku-liku hidup saya di blog ini. =)

Alhamdulilah, bantuan Kak Nik Mun sangat bermakna bagi saya dan Tina.
Dengan nasihat dan tips yang diberikan, kami dapat membentangkan case history pesakit kami dengan lancar; jazakillahukhairan kak Nik Mun. =p

Namun, petang itu merupakan petang yang sangat menyentuh hati saya.
Sepanjang sesi kami berlatih di hadapan Kak Nik Mun, saya perhatikan tumpuan Tina tak lepas-lepas memandang ke arah rak buku di kamar tidur Kak Nik Mun.

Tertarik mungkin, saya menelah.
Namun apa yang menariknya, kebanyakan buku-buku yang memenuhi ruang bilik Kak Nik Mun ialah buku-buku Islamik, SIRAH, AKHLAK, TAFSIR, TAUHID, IBADAH dan Motivasi bersumberkan Islam.

Saya cuba mendapatkan kepastian sekali lagi.
Saya menyaksikan gerak geri Tina untuk kali kedua.
Matanya liar memerhatikan himpunan buku-buku itu.

Dan akhirnya.....

"Excuse me, can I take a look at your books. You have such a lot of books!" dia meminta izin untuk membelek khazanah ilmu Kak Nik Mun.

" Yes, of course," jawab Kak Nik Mun. Kak Nik Mun memang pemurah. Dia tidak kedekut untuk berkongsi ilmu.

"This is a history book. About Muhammad (pbuh)," komennya,sambil mengambil sebuah buku tebal berkaitan Sirah Rasullullah SAW.

"Yes, have you heard about him? Our Prophet? Muhammad?, " saya bertanya, sekadar ingin tahu.
"Yeah..yeah.., I have heard about him..He was born in....somewhere called.....ermm..ermm..Mec..," tuturnya sambil terputus-putus , kurang pasti.
"Mecca," serentak saya dan Kak Nik Mun membantunya.
"Yes, Mecca...," sambutnya sambil tersenyum.

"Erm..do you know any other things about him?," saya bertanya lagi. Ingin melihat sejauh mana dia mengenal sirah Nabi Muhammad SAW.

"Erm..well..not really, but was his mother came from a poor family?," dia mencuba.
"Erm....not really, actually his mother came from quite a rich family," terang Kak Nik Mun.

"Well, I don't know a lot about him. May I borrow this book?," pintanya sambil mengunjukkan buku Sirah Rasullulah yang tebal tu.

"Tina, actually, as a beginner, I think, I would like to suggest to you this book called, The Sirah of The Final Prophet. It is simple and easier to understand rather than this thick book, " jelas Kak Nik Mun sambil memberikannya sebuah buku yang lebih nipis karangan SM HASSAN AL BANNA.

"Oh dear, I have this book too. But I haven't complete reading it yet. Never mind Tina, we can read it together and share what we have got from the book," saya bercakap, separuh menjerit. Riang.

Saya memiliki buku yang sama , dihadiahkan oleh Kak Fisha dari Nottingham ketika majlis TAMRIN NISA Majlis Syura Muslimun di Manchester yang lalu.

"Oh..Thank you so much. Do you know,my husband is happy that I have very good friends like Wani and Farah who helped me a lot. I am now more confident and enjoy the fact that I am a Muslim. Last time, I was not so excited to tell people that I am a Muslim, I was trying to keep from telling them,"akuinya, jujur.

Sambungnya lagi, "I am still remember, my own family is not religious. They don't pray, they drink alcohol and my female relatives, they wear opened-chest dresses. I was like them-but now since I have married, I have changed. I don't wear opened-chest shirt anymore because my husband doesn't like it. Now, I am more ready to learn about Islam. And I know, my husband is the happiest man to see my changes," katanya sambil tersenyum.

"You are right Tina, you are so lucky to have a nice husband and very supportive. And with good support from friend like Wani, you will be fine, Insyaallah " sampuk Kak Nik Mun.

"Yeah..yeah..next year, I will have my own child. Wani will be the aunty for my child," tutur Blerta.

"Oh, really Tina?? I am so excited!! I will ..I will..," saya mencelah dengan penuh teruja.

" Oh ya..Tina, I have this big scarf for you to cover your body during prayer, "Kak Nik Mun mengeluarkan telekung miliknya daripada almari.

"Oh..it is so big... Before this, I have only wore pijama and scraf to during my prayer with my husband," terangnya sambil membelek-belek telekung itu.

"Let me help you to put on this scraf. I think, here , people call it abaya, I have remembered, Farah has told me once,".

Sambil memakaikan kain telekung ke bahagian kepalanya, fikiran saya melayang sebentar ke arah saat mula-mula saya dan Farah menjinak-jinakkan perihal solat kepadanya.

Ketika kami mula-mula mengulangkaji pelajaran bersama-sama di Information Common, apabila tiba waktu solat, saya, Farah dan Sidra akan meminta izin untuk solat seketika. Ketika itu, Tina masih belum berjinak-jinak untuk bersolat.
Dia hanya akan memerhatikan kami keluar dan berpesan, " please don't forget to pray for me so that I can pass the exam,".

Alhamdulillah, kini, dia telah banyak berubah.
Dia kerap mengikut di belakang suaminya ketika bersolat walaupun hanya dengan sepasang pijama dan kain penutup kepala.
Saya yakin, dia hanya mengikut pergerakan solat suaminya sahaja kerana dia pernah memberitahu bahawa dia hanya menghafal surah fatihah sedikit-sedikit dan surah Al Ikhlas.
Namun, semua itu tidak menjadi masalah untuk seorang hamba Allah untuk berubah mengenal pencipta-Nya.

Malah, saya masih ingat, kali pertama hatinya terbuka untuk mengikut suaminya bersolat.
Keesokan harinya, dia memberitahu saya sesuatu yang sangat menggembirakan.

" I have prayed with my husband yesterday," akuinya.

"Tina...really??," saya seakan tidak percaya.

"Yes, do you want to see my face when I wore the scraf?,"

"Yes, please..,"

Ketika itu, dia mengeluarkan telefon bimbitnya, lalu menunjukkan gambarnya yang mengenakan selendang coklat.

"Oh Tina..I am so happy for you. May Allah bless you and us, " saya memeluknya.

.......................................................................................

Setelah selesai memakaikan kain telekung itu di kepalanya, saya mengajaknya ke cermin.

"See yourself Tina," ajak saya.

"Oh dear, I look like a Turkish woman," katanya sambil berseloroh.

"Yes Tina, you are so beautiful," puji saya, ikhlas. Dia memang cantik dan ayu dengan pakaian menutup aurat.

Segala pujian bagi rahmat Allah, saya berasa sungguh bahagia pada petang itu.
Walaupun tekanan peperiksaan sentiasa menghantui benak fikiran, tetapi saya bersyukur di celahan itu, Allah mengurniakan saya pengalaman yang mengajar saya erti kehidupan.

Petang itu, Tina kelihatan sungguh gembira.
Dan di dalam begnya, dia membawa pulang sebuah buku sirah- THE SIRAH OF THE FINAL PROPHET- dan sehelai kain telekung.
..................................................................................................................

CERITA TENTANG DIA.

Manusia itu unik.
Manakan tidak, kerana ia dicipta oleh PENGUASA DUNIA yang Maha Hebat.
Manusia boleh berubah.
Soalnya adakah ia berubah ke arah kebaikan atau sebaliknya.

Saya bersyukur.
Saya bersyukur.
Saya bersyukur.

Namun, walau berjuta kali pun saya mengungkapkan rasa bersyukur, saya tahu ia tidak akan sekali-kali dapat menandingi hatta secebis pun rahmat Allah yang Maha Pemurah.

Sangat jelas, ketika ujian dan saat getir melanda diri hamba, jiwa hamba secara automatik akan kembali kepada Tuhan.
Merintih dan merayu agar dibantu.
Inilah hikmahnya ujian Allah.
Ujian dicipta bukan untuk mendera, tetapi untuk mendidik agar jiwa hamba kembali kepada penciptanya.

Saya bersyukur dengan rahmat ujian ini.
Ketika hati diduga dengan kehadiran peperiksaan, Allah membuka pintu rahmatnya kepada ramai hamba-Nya, termasuk Tina, saya, dan sesiapa sahaja.
Dia, tidak pernah kedekut mengurniakan Taufiq dan Hidayah-Nya.

Kehadiran sahabat saya ini benar-benar mengajar saya.
Mengajar bahawa Dakwah itu datang bersama-sama kemahuan dan kecekalan hati untuk berdakwah.
Membuktikan bahawa Dakwah itu bukan "Kerja Part Time".
Ia boleh dilakukan di mana-mana.
Kepada sesiapa sahaja.
Cuma caranya berbeza.
Saya bukan insan yang layak berbicara tentang method dan cara berdakwah.
Sangat tidak layak lantaran kefakiran saya dalam ilmu dan pegetahuan.

Namun, ia tidak menjadi halangan untuk merancakkan " amar makruf dan nahi munkar".
Insyaalah, jika hati MAHU, disertai dengan ilmu dan TAHU, mudah-mudahan ia akan disusuli dengan MAMPU.
......................................................................................................

SEJUTA HARAPAN


Dengan penuh pengharapan, saya berdoa kepada Allah.
Saya berdoa agar kami dikurniakan kejayaan dan keredhaan-Nya.
Mohon doa kalian juga.

Jazakumullahukhair

9 comments:

ayasofya said...

jazakillahukhair for the entry..oo yg awak studi aritu..nampak2..ngeh2222222222

norshazwani othman said...

huhu..itulah kwn2 kite..ngeh3

rusnarusli said...

salam, wanie.. masya Allah sister.. menarik2...
tahniah da abes exam... bak kata wina.. org2 kat czech baru nak masuk medan perang... sdg mengasah senjata ni... doakn kte ye... rindu wanie sgt2.. hehe

norshazwani othman said...

jazakillah rusna,..asah jgn tak asah..eh..kan sekarang dah pakai m16, tak payah asah2 lagi..huhu..

bitaufiq wannajah

Anonymous said...

kite pon bru nak asah pen nie (bak kate dat =P) goodluck to all of us.hehe

may Allah give strength to Blerta.insyaAllah!

minal Qalb said...

Assalamualaikum wanie~!

Jazakillah khairan kathira for this entry.
Hontoni arigatou~!

Wani tak tahu betapa gembira dan riangnya hati ini membaca entry Wani kali ini.
Setiap kali kie buka iman muslihah sungguh2 menyiram hati ini (^_^).
Makin sayang kite kat wanie, hehe..
Em, doakanlah kite jugak nak exam 12,17 n 18 jun ni. Moga Allah permudahkan urusan n lulus dgn cemerlang, kawan2 yang lain jugak.
Bittaufiq wannajah (jazakillah khair untuk Nazirah Azman di Ire yg menegur kite untuk penggunaan yg salah.) Fi amanillah.

norshazwani othman said...

subhanallah akhawat..

(uhkti ezzathy) sayu je hati mengenangkan kasih sayang ukhti tu..huu..
insyallah, pasti para sahabat sentiasa berada dalam doa ana..semoga diberi kekuatan..amin..

(mai) mai, jazakillah...doakan kita sekali dlm exam..buat yg terbaik ya? insyaalah =0

Hacked by w3d0z said...

moga Allah berikan kejayaan kepada adik wani dan rakan2nya...

nice entry..lepas geram after exam ek? k take care sis!

norshazwani othman said...

waiyyak!!

haha..ha ah..lepas geram gak ni..hehe