Saturday 29 December 2007

........tiada tajuk.....................



HAH? LEEDS?!


Jumaat, 15 Disember 2007, 9.30 pm
56 Brunswick Street

"Ya Rab...Ya Rab.."
1 Unread message

Nokia 5310 saya menjerit lagi.
Terganggu sedikit konsentrasi saya terhadap kata-kata akhawat yang sedang menyampaikan pengisian usrah malam itu.Sebentar lagi saya akan menyampaikan sedikit presentation.
Saya tidak pasti sama ada ianya pengisian berbentuk ilmiah atau sekadar tazkirah.

Yang saya tahu, ia adalah berbentuk sharing moment.
"Saat perkongsian".
Perkongsian perasaan.

'Nantilah baca message', saya mendesis.

.....................................................................

"OK, jalan baik-baik tau. Kalau jatuh, bangun sendiri..hehe..," sengaja saya berlawak.
Lawak tipikal.
Saya menghantar akhawat seusrah yang bertandang hingga ke pintu rumah.

Setelah itu, saya mencapai Nokia 5310 Xpress music saya.

1 unread message.
From: Kak Nikmun

"Salam. Wani, Tikah. Esok akak cuti, jom pergi Leeds. Ada kawan kat sana kan? Nak melawat diorang tak?"'

HAH?..LEEDS?

Saya menelan air liur. Terpana seketika.



PAGI YANG LUAR BIASA.


Sabtu,22 Disember 2007, 2.30 pm
Somewhere between United Kingdom and Ireland
Ryanair Plane.

Petang itu, dalam perjalanan ke Ireland untuk PUISI 2007,fikiran saya melayang lagi. Memang menjadi kegemaran saya mengelamun ketika dalam perjalanan ke sesuatu tempat.
Tidak kiralah saya sedang menaiki kereta, bas , atau kapal terbang.
Saya lebih suka mengelamun daripada berbual panjang.
Bukan sebarangan mengelamun.
Tapi yang pasti fikiran saya jauh melayang meninggalkan jasad.
Melayang kepada peristiwa pagi itu.

.................................................

Pagi itu, seperti biasa, saya bangun awal. Selepas memberikan "sentuhan terakhir" terhadap luggage yang akan saya bawa ke PUISI 2007, saya ke dapur. Berkira-kira apa agaknya sarapan yang akan menjadi habuan perut-perut yang akan bergerak jauh hari ini.

saya: PUISI 2007,IRELAND (Tengah hari)
atikah: PMS, FRANCE (Pagi)
arome: UK TOUR (Malam)

Kebetulan, saya punya tetamu yang bermalam di rumah malam tadi, Kak Ida dan Kak Nik Aida. Sengaja saya mengajak mereka tidur di rumah saya selepas mendengar pengisian dan tazkirah daripada Ustazah Marhamah yang datang jauh dari Malaysia.

Pagi itu, semuanya seperti biasa. Tiada apa yang istimewa. SANGAT BIASA.
Hinggalah tiba satu ketika......


"Teaks, jaga diri baik-baik,"
Seingat saya, empat perkataan ini sahajalah yang saya katakan pada sahabat baik saya ini semasa menghantarnya ke muka pintu rumah.
Tetapi, lama saya mendakap tubuh sahabat saya ini.
Erat.
Sunyi sepi. Dua-dua membisu seribu bahasa.
Tidak semena-mena pipi terasa hangat.
Mata terasa berair.
Pelukan bertambah erat.

Tiba-tiba pagi itu, bukan lagi PAGI YANG BIASA.
Kerana untuk pertama kalinya saya terlihat manik-manik jernih yang gugur daripada mata seorang sahabat.
Sahabat yang sukar menelah perasaannya.

Tiada kata-kata puitis.
Tiada ucapan selamat tinggal yang mendayu-dayu.

Yang ada hanyalah dua jasad yang berdiri kaku.
Dengan bertemankan hati yang sayu.



MAHAL LAH.....

Ahad, 23 Disember 2007 , 12.30 pm
Dalam perjalanan ke Mount Malleray,Waterford , Ireland.

Kali ini, saya berada di dalam bas pula. Beberapa jam lagi, insyaalah sampailah kami ke destinasi Kem PUISI 2007. Hati dan minda saya memang sudah tidak sabar-sabar lagi hendak ditarbiyah secara intensif selama 4 hari 3 malam.

Saya mengerling ke kiri saya. Nyenyak nampaknya Nazirah tidur dengan kepalanya bersandar pada bahu saya. Mana tidaknya, puas kami berbual sambil bertukar cerita. Apabila kepenatan, masing-masing terlena.

Saya melemparkan pandangan jauh-jauh ke luar tingkap.
Hijau. Bukit. Pokok.
Biru.Langit.Awan.

Sekali lagi, saya membiarkan fikiran melayang...
Kali ini ia melayang ke Leeds...
............................................

Sabtu, 16 Disember 2007,
13 Lyddon Terrace, LS2 9LA, LEEDS.

"Tak sangka, Wani datang Leeds hari ni!" ungkap Iman, ceria.
"Kita pun tak sangka, Iman. Kak Nik Mun buat surprise semalam. Tiba-tiba nak datang Leeds. Terkejut betul," saya membalas sambil merenung raut wajah gadis manis ini.

Saya memang tidak menyangka saya akan dapat bertemu Iman pada waktu ini. Pernah saya memujuk hati untuk menyimpan sahaja hasrat bertemu sahabat-sahabat di Leeds pada cuti Esther sahaja lantaran kesibukan mereka.
Tetapi Allah ada rencana-Nya yang tersendiri.
Rencana-Nya yang agung.

2 hari satu malam di Leeds memberikan saya satu pengajaran yang tersendiri.
Pengajaran yang sangat unik.

Rata-rata sahabat-sahabat di Leeds tinggal di hall yang sangat mahal. Bukan permintaan mereka, tetapi sudah terpaksa. Akibatnya mereka terpaksa berjimat cermat dalam berbelanja.

Saya masih ingat lagi beberapa potong dialog yang menjentik hati saya...

Ketika itu, kami sudah bersiap-siap hendak keluar ke city. Jari jemari saya pantas membutangkan jaket satu demi satu. Begitu juga sahabat yang lain. Kedengaran suara seorang sahabat saya, Nurul Dina Alia memecah suasana.

"Inilah satu-satunya baju yang kita beli kat UK ni. Murah sikit kat Primark tu. Duduk sini, kena jimat cermat, tak berani nak beli macam-macam. Takut tak cukup duit," tuturnya perlahan.

Jari jemari saya terhenti daripada membutangkan jaket. Saya memandang wajah Dina. Tiada sedikit pun riak mengeluh.
Saya terdiam.

....................................................

Kami mengambil bas untuk ke city. Bas percuma kata mereka. Memang disediakan percuma untuk ke city. Alhamdulillah ini menjadi satu kelegaan yang besar kepada students di sana.
Dalam perjalanan, saya terdengar Dina dan Aminatul Munirah bercerita tentang lawatannya ke satu tempat bersejarah di Leeds. Rancak betul mereka berceloteh.

Saya menjeling ke arah Iman. Senyap sahaja.

"Eh Iman, senyap je. Tak ada nak cerita apa-apa ke?" saya bertanya.

"Oh, kita tak pergi Wani," jawabnya.

"Eh, kenapa pula?" laju saya bertanya. Hairan.

"Mahallah tambang bas wani. Kalau ada bas yang free, kita memang nak pergi," .

"Berapa tambang bas tu, Iman?", saya bertanya lagi, tanpa henti.

"GBP 2.50,",jawabnya ringkas.


GBP 2.50? Mahal?
Kali ini, hati saya pula yang bertanya, mulut hanya terkunci.

Saya tidak bertanya lagi.
Sekali lagi, saya terdiam.

..........................................

Hidangan makan malam sudah disediakan. Hidangan yang agak sederhana. Tetapi saya tahu ia mengandungi makna.

Saya mengeluarkan cheese cake yang sempat saya beli di Morrisons semasa berjalan-jalan di city tadi. Memang sengaja dibeli untuk dimakan bersama-sama. Mungkin secara logik, tidak cukup untuk santapan lebih 10 orang ketika itu, tapi saya percaya pada keberkatan makanan yang dikongsi. Kadangkala, bukan kuantiti atau kualiti makanan yang menjamin kekenyangan, tetapi keberkatan yang terselindung di sebalik benda yang dikongsi itulah yang membawa seribu makna.

Ketika saya mengeluarkan makanan yang saya beli itu, saya diserang pertanyaan-pertanyaan yang membuatkan saya bingung sebentar.

"Eh, siapa pula yang beli ni..mahallah..,"

"Eh, wani teringin nak makan cheesecake ke? Kenapa tak cakap? Kita boleh buatkan. kalau beli macam ni, mahallah.."

"Eh, banyaknya duit..beli benda macam ni,"

Seingat saya, makanan itu hanyalah berharga 79 pence, produk Morriosons yang standardnya sama sahaja seperti Tesco, Asda.
Saya bingung sebentar.

Tetapi, menariknya...tidak sampai beberapa minit, habis licin "makanan kontroversi" itu.
Kami berkongsi. Hanya menggunakan sudu, sesekali menyuapkan cheesecake itu antara satu sama lain. Sesekali, saya mencuri pandang ke arah Kak Aiza, naqibah mereka yang datang melawat mereka. Walaupun sibuk dengan course Medic tahun keempat, tidak sedikitpun menjadi alasan untuk katakan, "Sorrylah adik-adik..akak busy,"
Disuapkan dahulu adik-adiknya sebelum menjamah potongan cheesecake yang sedikit itu.

Hati saya sayu. Sudah lama saya tidak merasa suapan seorang kakak.

Memang saya anak sulung. Sayalah kakak, sayalah abang.
Tetapi memori berada di Kolej Mara Banting membawa saya kepada satu raut wajah yang tenang.
Kak Alia Rasyid.
Seringkali pangkuannya menjadi sasaran saya meletakkan kepala apabila saya teringin berbual-bual dengannya.
Saya rindu.

...............................................................

IMAN, KITA LEGA SANGAT...

Ahad, 18 Disember 2007,
Leeds.

Keesokan harinya. Seperti biasa, saya bangun awal. Sunyi sedikit rumah ini. Mungkin terlalu awal.
Setelah bersiap, saya ke dapur.
Saya ternampak kelibat Iman.

"Iman tengah buat apa?"tanya saya.
"Buat scramble egg je wani," tuturnya, sambil tangannya sibuk menghancurkan telur.
"Biar kita buat air, buat air teh boleh?," saya bertanya sambil mata melilau mencari bekas teh.
"Suka hati Wani lah. Apa-apa pun boleh," .

Hanya kami berdua di dalam dapur.
Tiba-tiba kedua-duanya terdiam.
Tiada komunikasi.
Yang ada, hanyalah bunyi percikan telur di dalam kuali.
Yang ada hanyalah bunyi lagaan sudu dan teko ketika saya mengacau teh.
Sepi sahaja.

"Iman...."saya bersuara. Sedikit bergetar.
"Ya..Wani.." kali ini, kedengaran pula getaran suara Iman.
"Kita sebenarnya lega. Lega tengok Iman sekarang,"saya berhenti mengacau teh. Saya memusingkan badan, memandang Iman.
"Kenapa Wani?"sahabat saya ini menyambung pertanyaannya.
"Sebelum ni, kita tertanya-tanya, macam mana Iman kat Leeds, macam mana kawan-kawan kat Leeds..susah ke, senang ke...Kita dah banyak kali jumpa Mai, kita lega tengok dia happy. Tapi kita belum pernah jumpa Iman sejak datang UK. Tapi hari ini, kita sangat lega, Iman," saya berhenti sebentar, menghela nafas.
"Terima kasih, Wani,"redup matanya merenung saya.
"Kita lega tengok Iman gembira duduk serumah dengan kawan-kawan yang mengambil berat. Kita lega tengok Iman dapat kawan macam Koca, tempat Iman luahkan perasaan.
Kita lega tengok Iman dapat kakak-kakak macam Kak Aiza, Kak Hajar.
Kita betul-betul lega, Iman," luah saya.

Ketika itu, mata sahabat saya sudah mula berkaca.
Saya menahan rasa.

Inilah harga sebuah kasih sayang, Iman. Memang Iman dan kawan-kawan lain terpaksa berjimat sebab harga flat yang mahal.
Memang Iman dan kawan-kawan lain terpaksa bersabar kerana menanggung assignment yang banyak.
Memang kadang kala Iman terpaksa menangis sebab terlalu banyak perkara yang hendak difikirkan...exam, SSC, duit.
Tetapi pulangannya, amat lumayan.
Harga sebuah flat tidak dapat menandingi harga sebuah mahabbah.
Harga sebuah kesibukan tidak dapat menandingi harga sebuah ukhhuwah.
Memang jerih, memang perit.
Tapi inilah harga yang perlu Iman bayar untuk mendapatkan secebis kasih sayang.
Kerana kasih sayang bukannya murah.

Saya tidak pasti sama ada saya menuturkan kata-kata ini kepada Iman atau hati saya sahaja yang bermonolog.
Tapi yang pasti, mata saya mula kabur. Air sudah mula menakung di tepian kelopak mata.
Cepat-cepat saya memusingkan kembali badan, menghadap dinding, berpura-pura mengacau teh yang sebenarnya sudah mula sejuk.
Saya tidak mahu membiarkan sahabat saya ini melihat keadaan saya. Kerana saya tahu, dia akan menangis dengan lebih teruk. Saya tidak mahu ada air mata yang tumpah pada hari terakhir saya berada di sini.

"Terima kasih, Wani," telinga saya menangkap suara halus yang keluar daripada mulut gadis ini.

Kali ini, tebing kelopak mata saya betul-betul lemah. Dan akhirnya, runtuh.
..................................................

Saya tersentak. Kepala Nazirah hampir tergelincir daripada tulang bahu saya.
Masih belum sampai lagi ke destinasi PUISI 2007. Memang jauh perjalanan. Pengembaraan yang amat saya harapkan seribu satu kebaikan daripadanya.
2 hari di Leeds cukup mengajar saya banyak perkara. Cukup menyentuh nurani saya.
Inilah rencana Allah.
Dan perjalanan ke PUISI 2007 ini, saya pasti ia menjanjikan sesuatu yang bermakna.
Namun semuanya bergantung kepada Pencipta Agung. Kerana Dialah sebaik-baik perancang.


Saya menanam azam. Insyaallah, akan cuba saya kutip sebanyak mungkin ilmu daripada ustaz favourite saya ini. Tapi bukanlah saya terbang beribu-ribu batu ke Ireland ini semata-mata kerana Ustaz Hasrizal yang menyampaikan. Akan saya cuba ikhlaskan niat. Insyaallah akan saya sebar-sebarkan ilmu ini.

Saya menyentuh kepala seorang lagi sahabat saya ini. Cuba menahan daripada terjatuh daripada bahu saya.

Berat juga kepala Nazirah ni. Memang patut pun berat, dia terlalu suka berfikir. Saya tersenyum sendiri.

Sesekali mata saya liar memandang kanan dan kiri. Melihat keindahan bumi Ireland.
Sesekali juga saya menjeling ke arah Nazirah yang sedang tidur.
Lenguh sedikit tangan menahan kepalanya, tapi tak mengapa. Saya bahagia.

Saya memandang ke hadapan.

BEGIN WITH END IN MIND.




12 comments:

Little Mo-On said...

uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

norshazwani othman said...

apakah maksudnya itu, mun?..huhu

imaaaanj said...

wanie, mcm kite dh btau awk tadi, kite dah nanges dah pon mase bace entry awk ni. waaaaaaaa~!!honestly speaking, mase awk ckp ngn kite pagi tu, kite baru tersedar. btul ckp awk. mungkin kite dpt ujian mcm2 kat sini, tp Allah bg kite nikmat yg jauh lebih besar drp tu, kan? AllahuAkbar! Alhamdulillah~ huhu.. trime kaseh wanie, for ur thought and care for me. and the part yg teaks nanges, kite terharu sgt bace!! sbb kite pon xpenah tgk teaks menanges~ uuuuuuuuuu. sayangnye kat korg dua org!!!! muahh!!

"Ya Ilahi, kukuhkan lah ikatan ukhuwwah antara hati2 kami, matikanlah kami sbg syuhada' atas jalanMu ini.."

Mysara said...

wah..x penah2 dgr teax nanges in public.hehe..ala..bile la agaknye leh smpi leeds =P? hehe..nnti bile2,jomlaa kite wat gathering,kumpul kat memane..(jaulah ke..) mesti best :D

nurul hanani said...

wah... sonotnye.. macam novel..! wani kite kne bace 2 kali sebab awaknye karya up gile..! tahniah..
sonotnye korg..

norshazwani othman said...

sonot? ape kah itu??hohohe~~nani..nani..bile nak matang?? hhohhe~

aisyah said...

Assalamualaikum wani....

^_^ Terharu...
(Blank sket cmne nak tulis komen ni, pasal dia tulis dlm Russian lak kotak komen ni) hehe...

Teruskan perjuangan wani...

norshazwani othman said...

tq aisyah..first time dpt komen dr aisyah..huhu

♥ Light of Happiness ♥ said...

wah..kak wanie
farahin pon terharu bc entry nie..


~"Apa yang diperolehi dalam hidup ini, adalah sepenuhnya daripada apa yang kita berikan padanya."~

norshazwani othman said...

OH..FARAHIN rupenye...huhu~akak pun terharu farahin sempat melawat blog akak..dah la sibuk buat ee, tok, semua tu..huhuk(batuk lagi)..sejuk skrg..tgh snow..

nurul hanani said...

sonot ialah bahasa matang la wani.. hehe.. wani ni mmg berbakat menulis..boleh lah tulis buku berkenaan hidup anda.. ecece.. matang tak? hehe

norshazwani othman said...

huhu..ade pulak..takde ape yg seronok tentang hidup kite huhu...