Sunday 9 December 2007

PEDULIKAH KITA?

PEDULI KAH KITA?


Ya ALLAH! Ampunkan hamba-MU.

Suatu pagi, 2 minggu lalu....

Sodaqalallahul azim...

Saya menutup Al Quran kecil kesayangan saya. Saya memandang sekilas ke arah jam, 6.30 pagi.
Sunyi...

Tiba-tiba, semacam ada satu arus elektrik mengejutkan saya.

Astaghfirullah azim...

Ya Allah!..ampun kan hamba-MU.

Baru saya tersedar, sudah beberapa hari saya tidak naik ke tingkat atas tiap-tiap pagi untuk mengetuk pintu sahabat-sahabat saya. Bukanlah niat di hati untuk memandang rendah terhadap kemampuan mereka untuk bangun sendiri lantas menunaikan solat subuh.
Kerana, saya sendiri yakin mereka mampu bangun sendiri tanpa dikejut.
Tetapi sudah menjadi sebati dalam jiwa saya untuk mengingatkan sahabat-sahabat yang lain.

Kerana jauh di dalam jiwa saya, saya sendiri juga amat mendambakan saudara di sekeliling untuk mengingatkan saya yang mudah alpa.

Kerana jauh di dalam hati saya, saya sendiri amat menagihkan kata-kata nasihat yang mengandungi seribu rahmat dan hikmat.

Kerana jauh di dalam nurani saya, saya sendiri juga amat menghargai saudara di sekeliling saya yang mengambil berat tentang saya.

Saya amat terharu jika terdapat saudara seislam saya yang menyayangi saya.

Mengambil berat dan menyayangi saya.



"WANI, KITA RISAULAH"


KOLEJ MARA BANTING,SELANGOR, MALAYSIA.
2006.


"Wani, kita risaulah tengok surau kat blok kita ni. Tak berapa meriah," berkerut dahi sahabat baik saya ini, Nazirah.

"Ya lah Nazie, sejak senior dah keluar, macam tak hidup je surau tu. Lengang." saya mengiyakan.

"Awak ada plan?" tanyanya pendek.

"Plan memang ada. Tapi kita kena cooperate lah", saya menjawab.

"Insyaalah boleh. Apa plannya?"balasnya, sangat berminat.

Nazirah.
Sekali lagi saya membuka cerita tentang gadis dari Pulau Mutiara ini. Sangat berdedikasi. Sehingga hari ini, saya berani katakan bahawa saya tidak akan dapat membalas jasa dan keringat gadis ini dalam bersama-sama mengimarahkan surau di asrama kami.


Pada hari yang lainnya pula,sekali lagi kami berbicara hati ke hati.


"Wani, kita risaulah tengok jemaah subuh. Banyak bilik masih gelap. Kita risau, kawan-kawan dan adik-adik junior ni terlepas solat subuh," . Sekali lagi, dahinya berkerut.
Terlalu risau barangkali.

"Tulah Nazie, kita kena buat something ni," saya memberi cadangan.

Saya sangat particular dengan perihal subuh, entah mengapa waktu awal fajar ini seolah - olah mempunyai nilai sentimental yang sangat tinggi terhadap diri saya.
Saya suka awal subuh. Penuh dengan rahmat.
Saya suka orang yang meningglkan tempat tidur yang empuk semata-mata untuk bertemu dengan Al Khaliq.
Saya suka orang-orang yang meredah kesejukan pagi semata-mata untuk memenuhkan saf-saf Subuh di rumah Allah.
Saya terlalu ingin mendampingi golongan ini.

"Apa dia?" Sekali lagi, gadis ini menunjukkan minat.

Inilah seorang lagi Mutiara Islam yang lahir daripada taman-taman tarbiyah Islam.

Jiwanya tidak pernah kering dengan perasaan KASIH SAYANG dan MENGAMBIL BERAT.

Saya insaf.

Secara jujur, terlalu banyak memori yang dikongsi bersama dalam menyemai bibit-bibit cinta terhadap pembentukan biah solehah di tempat kami.

Terlalu banyak.

Kami bersama-sama merencana langkah untuk mengajak sahabat-sahabat untuk memenuhi seruan solat berjemaah maghrib dan isyak.
Kami bersama-sama mengatur agar semua jemaah mendapat peluang memberi tazkirah. Tidak kira junior atau senior.
Kami bersama-sama menyusun startegi melancarkan SQUAD SUBUH.
Bacaan Mathurat setiap pagi Sabtu dan Ahad.
Qiyam.

Begitu juga akhawat yang lain, bersama-sama membantu kami dalam usaha menghidupkan biah solehah.


Namun yang paling menyentuh hati saya, pernah suatu hari.....dia menyuarakan suara hatinya.

"Wani, kita risaulah tengok sesetengah adik junior ni tak berapa betul sangat bacaan Al Quran. Kita ingat nak tolong dioranglah Wanie,".

Bergetar jiwa saya.
Sungguh halus jiwanya. Sungguh teliti. Sangat mengambil berat.

Hasilnya, setiap hujung minggu selepas solat subuh,sahabat saya ini mengajar seorang adik junior dan saya mengambil seorang lagi adik yang sudi dibimbing oleh diri yang tidak sempurna ini.Semuanya atas usaha dan buah fikiran gadis tabah ini.

Masyaalah sister. You are so kind.

You are so concern, You are so thoughtful.
You are so caring.

I am speechless.




Iman, kalau Iman sedih, Iman nangis kat siapa?

4 December 2007, 8.30 pm.


"Iman, happy becoming birthday!!"

Akhirnya, dapat juga saya menghubungi sahabat saya di Leeds ini. Walaupun hanya melalui Yahoo Messenger, saya tetap bersyukur.

"Iman, kita doakan Iman sentiasa diberkati Allah, selamat dunia akhirat. Jaga diri dan iman ye?"

"Terima kasih, Wani. Insyaalah,"

"Iman setakat ni, macam mana study? Study medic kat Leeds ok?

"Alhamdulillah. Setakat ni ok lagi, memang busy sikitlah. Tapi sabar je lah. Insyaalah dapat train diri bila dah jadi doktor nanti," ungkap sahabat saya ini. Sangat positif dan tabah.

"Iman, kalau Iman rasa susah ke, sedih ke, Iman luah pada siapa? Iman nangis pada siapa?"

"Jangan risaulah Wani, kat sini ada housemate kita dari KYUEM. Pada dialah kita luah perasaan kalau tension. Kitorang sama-sama memahami,"luahnya, sayup-sayup suaranya.

"Oh, Iman, kalau satu hari nanti Iman rasa susah hati, cakaplah pada kita. Nangislah pada kita. Bila-bila masa pun boleh Iman, kita sudi dengar,".

Saya kenal siapa Nurul Iman.
Hatinya terlalu lembut. Air matanya terlalu murah, terlalu mudah mengalir.
Jiwanya terlalu sensitif.

Saya tahu betapa sibuknya course Medic di Leeds. Saya faham perasaan sahabat saya ini. Walaupun tidak dapat bertatapan mata, saya dapat bayangkan wajah sahabat saya ini yang akan menyambut hari jadinya dalam suasana peperiksaan. Pada hari berikutnya selepas hari lahirnya, dia akan berhadapan dengan peperiksaan.

Saya seperti mahu terbang ke Leeds dan memeluknya.

Sabarlah Iman.

I am sure you know me....

How much I CARE about you.

How much I concern about you.

How much I love you.

Really. I do.




Dah lama akak tak jumpa awak..awak sihat?


Sekali lagi...Allah membuka mata hati saya tentang satu nikmat yang tidak terperi hebatnya.


27 Havelock Street, 2 December 2007, 3.00 pm.

Saya meredah kesejukan hujan. Hati saya sudah berkira-kira untuk melawat kakak-kakak yang telah banyak membantu saya. Telah lama saya merancang hendak ke rumah mereka. Tapi ada sahaja halangannya.

Petang itu , saya nekad.

Sepanjang perjalanan, pesanan ibu saya terngiang-ngiang di corong telinga.

Ketika pada hari kedua saya sampai di Sheffield, saya menelefon ibu.

"Tolong kirim salam mak pada kakak-kakak tu. Mak berterima kasih sangat sebab tolong jagakan Wani. Ingat, jangan sekali-kali lupa jasa orang. Nanti bila dah pindah rumah sendiri, jangan dah tak ingat dah kakak-kakak ni. Sesekali, kena ambil berat, tanya khabar, Wani faham tak apa yang mak pesan ni?"

"Insyaallah mak," saya mengangguk faham.


Sewaktu saya mula-mula sampai ke bumi asing Sheffield ini, merekalah yang sudi menumpangkan kami.

Walaupun bilangan kami berlima telah menyesakkan ruang rumah mereka yang sepatutnya menempatkan tiga orang sahaja, mereka tidak mengeluh, jauh sekali menarik muka tidak suka.

Kami menumpang seminggu lamanya. Makan kami dijaga. Tempat tidur kami disediakan.

Saya amat berterima kasih terutama kepada kak Eliyana Saliha Elias atau Kak Eli.
Juga kak Alia dan Kak Emy.


Sampai di sana, mereka sudah pun siap sedia dengan juadah di atas meja. Tapi bukan itu niat saya datang bertamu ke rumah mereka.

"Wani, lama akak tak jumpa awak. Awak sihat? " tanya Kak Eli, seperti biasa sangat mesra.

"Tu lah. Akak pun lama tak nampak awak, rindu tau kat awak," kali ini, Kak Emy pula berseloroh.

"Ceritalah, apa perkembangan terbaru awak?," kali ini, Kak Alia pula mencelah. Wajahnya kelihatan penat. Barangkali terlalu sibuk dengan persediaan exam.

"Eh, semua orang tanya kita..Malu lah. Hehe. Akak lah start dulu,".Saya cuba mengelak.

"Tak boleh, tak boleh..kitorang semua nak tahu cerita awak. Lama tak dengar cerita daripada awak ni..., tertanya-tanya akak," Cepat sahaja Kak Eli memintas.


Petang itu, kami berkongsi rasa, berkongsi cerita.

Petang itu, di luar rumah,hujan tidak putus-putus menyimbah bumi.

Petang itu, di luar rumah, kesejukan benar-benar mencengkam tulang.

Namun perkara sebaliknya berlaku di dalam rumah kecil itu.

Kehangatan kasih sayang benar-benar terasa.
Saya dikelilingi insan-insan yang mengambil berat tentang saya.
Saya percaya, mereka juga sayangkan saya.

Saya percaya.



PEDULIKAH KITA?

Mari kita pandang kanan.
Kemudian pandang ke kiri.
Depan dan belakang.

Siapakah yang ada di sekeliling kita?

Ibu bapa,? Adik beradik? sahabat baik? housemates? jiran? coursemates?

Tidak kira siapa pun mereka...merekalah yang menemani kita.
Yang telah, sedang atau akan bersama-sama dengan kita.

Sejauh manakah kita mengambil berat tentang mereka?

Bagaimana caranya untuk mengambil berat tentang orang lain?

Cukupkah sekadar bertemu, berborak atau menelefon atau berchatting?

Pernahkah sesekali hati kita tergerak untuk bertanya kepada mereka..

"Apa khabar diri mu hari ini?"
"Apa khabar imanmu di hati hari ini?"
"Apa khabar amal ibadatmu hari ini?"


Rasullulah menganjurkan ummatnya untuk meyebarkan salam dan berkasih sayang.

Bagaimana?

Luangkan masa seketika untuk mengambil berat tentang saudara sendiri.
Tanyalah khabar.
Hadiahkan dengan senyuman.
Ringankahlah lidah dengan memberikan kata-kata pendorong, nasihat yang baik, ilmu yang berguna.


Sudahkah kita bertanya khabar teman terdekat kita hari ini?







9 comments:

Mysara said...

wanie..rase cam bace cerpen aje.hehehe :D
x penah kite jumpe org yg secaring wanie~~hehe..awak masak soto? cambest je..sedey tau x dpt dtg sheffield.tp insyaAllah akan dtg jugak!! hehe

norshazwani othman said...

laa...mai...awak nak makan soto ke?...meh la dtg...kita boleh masak ape je..awak nak makan ape? kite dah amik resepi sambal ikan bilis tu...nanti kite test buat dulu

FANA COLLECTION said...

Salam. It's a long story yet interesting :) We live in the same world but we live it differently and that's what i see. As I'm losing what I have one by one everyday, each of us believe that it will be replaced sooner or later. Thanks to Allah and peace be upon Prophet Muhammad s.a.w.

Wassalam

imaaaanj said...

wanieeeeeeeeeeeeee~~!!
huuu.. nak peluk wanie!! nak peluk skang jugak!! uuuuuuuu~!! rindu sgt nak dgr wanie ckp, rindu sgt nak duduk kat surau ngn wanie. kite sgt terharu wanie tepon aritu!! dah sebak2 senanye. tp xleh nanges sbb nnt xleh nampak tulisan nak stadi. wo0o0o0o~!! dah la wanie x g pms. sedihnye~~ bile nak jumpe wanie ni? sayang wanie! (^^)

norshazwani othman said...

ntah la iman...allah sengaja nak biarkan kite menanggung rindu lama-lama...so that akan bertambah kasih syg kite ...huuuu...kite tak dapat bygkan kalo satu hari dpt jumpe iman...mcm mane ntah...kite mmg rindu sgt kat iman

doodliey said...

assalamualaikum..
wani, sungguh kite terharu..jazakillahu khairan kasira.. papepon, sumenye dtg dr Allah..kita ni cume hambaNya yang dhaif..

ukhuwah fillah never dies insyaAllah.. cant wait to meet u up in dublin...eh cuti nnt kite gi lawat adik2 kmb kat surau blok naK?? =P

norshazwani othman said...

nak nak~~~jom...best...

imaaaanj said...

count me in! :D

norshazwani othman said...

ok~kite serang kmb~~