Saturday 17 November 2007

Bingkisan daripada sekeping hati




KENAPA TAK JUMPA-JUMPA NI..?


Sabtu,10 November 2007, Meadowhall Shopping Complex

Masa: 2 .00 pm

"OK, semua orang. Kita nak cari barang sikit untuk mak kita. Apa kata kita berpecah? Kita takut korang bosan jalan dengan kita. Kita kalau shopping,lama. Dulu, kita ingat lagi masa shopping dengan Nazi. Kesian je die, terpaksa tunggu lama," suara Atikah tiba-tiba memecahkan suasana Meadowhall yang hingar-bingar.

Saya mengangguk kecil. Setuju.
Kami bertiga, saya, Atikah dan Arome berpecah.

Ramainya orang, desis hati saya. Saya mula meredah lautan manusia pada petang itu.
Untuk mencari "sesuatu".
Untuk mencari "sesuatu".

Mata saya liar memerhatikan kanan dan kiri.
Untuk mencari "sesuatu".
Untuk mencari "sesuatu".


Masa: 3.15 pm

" Ya rab..ya rabbi.. ya rab..Tuhanku ampunkanlah...." Nokia Xpress Music saya menjerit sekali lagi.

" Astaghfirullahal azim". Terkejut saya daripada lamunan. Leka memandang deretan kedai yang menjual barangan mewah. Tidak berani saya ingin melangkah masuk. Hanya memandang dari jauh.

1 unread message:
from: Teaks
Select.

Awak kat mane? Kite dah habis beli barang. Jom balik!.

Reply:

Ok. Jom!

Saya mengerling jam tangan saya buat seketika . 3 20 pm. Subhanallah. Cepat betul masa berlalu.
Tiba-tiba hati saya tersentak.

Untuk mencari "sesuatu".

Kali ini saya mengerling ke arah tangan saya pula untuk seketika.
Tidak ada "sesuatu" pada tangan saya.

Kenapa tak jumpa-jumpa ni?. Retoris.

Tanggal dalam sejarah hidup saya.
Di Meadowhall.
Sebuah shopping complex yang pernah dinobatkan sebagai antara shopping complex terbesar di Eropah.
Namun, saya gagal pada hari itu.
Gagal untuk mencari "sesuatu".
HAMPA.



"Cuba akak teka? . Benda ni tak de jual kat kedai"


Ahad, 11 November 2007, 56 Brunswick Street.


"Buzz!!"

Saya mematikan sebentar suis vacuum. Saya menjeling ke arah lap top Dell Inspiron 1420 saya. Mengerlip-ngerlip skrin Yahoo Messenger.

"Eh Kak Nik Mun!". Senyuman saya mula meleret.

nik mun: Wani, thank you doughnut tadi. Susah2 je hantarkan.
iman_muslihah: Oh..same2. Ntah ape ntah rase. hohohe~
nik mun: Eh, sedaplah wani. Lembut. Mesti lame menguli kan?
iman_muslihah: adalah lame sikit. hehe~. Buat pukul 4 pagi tadi. Saje je.
nik mun: ye ke? Hehe. lepas ni boleh belajar dengan wani.
iman_muslihah: Eh takde lah. Kite amik resepi kat internet je. Pastu kite main campak je la.
Cumenye, ade ingredient rahsia tau.
nik mun: wah, ape tu?
iman_muslihah: Cube akak teka? Benda ni tak de jual kat kedai. Hohohe~

saya menunggu jawapan daripada Kak Nik Mun. Bersedia untuk menunggu lama.
Tiba-tiba...

nik mun: akak tau! kasih sayang dan ukhwah, kan?

Gulp. Saya menelan air liur.

Tepat!.

Subhanallah! Pantas sungguh doktor muda ini menelah fikiran saya.
Inilah Nik Mun yang saya kenal sebulan yang lalu. Fikirannya tajam dan bernas. Kata-katanya berhikmah.
Bermula sejak saya menghadiri Kem Pre -Departure IMAM-(PERSATUAN PELAJAR PERUBATAN ISLAM MALAYSIA) di Hulu Langat beberapa bulan yang lepas, nama Nik Mun sudah mula meniti di bibir-bibir segelintir akhawat jurusan perubatan UK. Pada masa itu, saya tidak pasti, apakah sebabnya.

Hari ini, saya sudah tahu jawapannya.

Hati gadis berusia 25 tahun ini sarat dengan kasih sayang.
Mahabbah.
Ukhwah.

Saya sudah jumpa "sesuatu"!!
Allahuakbar!!




Bingkisan daripada sekeping hati



Sabtu, 17 November 2007, 56 Bruswick Street


Lusa. 19 November 2007. Tarikh keramat bagi seseorang yang istimewa dalam hidup saya.

Tarikh inilah yang sudah lama berlegar-legar dalam kotak minda saya.

Tarikh inilah yang telah membawa saya ke Meadowhall, one of the biggest shopping complex in Europe.

Tarikh inilah yang telah mengarahkan 'minda sedar' saya untuk mencari "sesuatu".

Mencari "SESUATU".


Dedikasi untuk WAN MAISARAH BINTI WAN ABDUL RAHMAN.

" Mai, kita tak ada apa yang special nak bagi untuk birthday awak kali ni. Yang ada pada kita, hanyalah "sesuatu". Terimalah "sesuatu" yang tidak seberapa ini daripada kita,"


sahabatmu,

Norshazwani Othman






4 comments:

imaaaanj said...

awwwwwwwwwwwww...~~~~~
shuuuuwwweeeet~ huhu. teharu nye. kite yg terharu lebih. mohohoeheheheh. yg ckp yg 1st tu kite la eh? kui3. alahai. xtahan la wanie. rindu nye kat sume org. huuu~ (^^)

norshazwani othman said...

ntah ape2 je iman ni...huhuhuh...

Mysara said...

wanieeeee....ala..terharunye.kite sbnrnye dah tgk video tu kol 9pg td tp x sempat nak komen sbb kena rush g main netball.wpon kite bru bgn pg mase tgk video tu,kite actually nanges!!!haha..tetibe rase cam iman =P.hehe.rindu sgt kat korg.tulis nie pon rase nak nanges.ngeh3.
well,wanie, you are more than a friend too.mmg kite bersyukur sgt dpt pindah blok E,kalo x mesti x dpt peluang nak bermesra2 (hehe) ngan wanie.kite mmg kagum ngan semangat awak,you always motivated me esp kat common room.and we've been thru a lot of things together: MT,MPI,uni application,mcm2 la wanie.and i can share my probs with u bcoz i know that u will always have something to say that can soothe my feelings.haa..kan dah merepek2 dah nie..but wanie,in a nutshell,you have been a really nice fren..eh..sahabat =).thank you for everything!!!! you deserve all the great things in life, bcoz you urself is a great person =D.muahhhxxx~

norshazwani othman said...

huuuuu~~~terharu...kite pun nak nagis..actually mase buat video ni pun..kite dah banjir dah...hahahha..mcm tak tau je kite ni selalu banjir...hu~~i love u mai!!