Sunday 11 November 2007

HEY BANGSA NAQIBAH!!

bismillahirrahmanirrahim...

assalamualaikum wbt.

INILAH JALAN KITA.


ya rab..ya rabbi ya rabbi..tuhanku..ampunkahlah segala dosaku..
tuhanku... klik. Alunan Damba Cintamu nyanyian Raihan saya matikan daripada telefon saya.

1 unread message: from kak zaharah.

Petang itu, saya menerima mesej daripada ibu angkat saya, kak zaharah. Kami pernah berjanji untuk pergi ke car boot bersama-sama hujung minggu. Tak sabar rasanya untuk bertemu si cilik Alif dan Ainul.

Usai membaca dan membalas mesej, saya meletakkan Nokia 5100 baru kepunyaan saya itu di sebelah lap top. Tiba-tiba mata saya menangkap sesuatu. Telefon bimbit lama saya, Motorola C380. Pemberian ayah. Sudah 3 tahun setengah menemani saya. Itulah saya. Jarang-jarang sekali menukar barang, akan saya guna selagi boleh dipakai.

Motorola C380.
Tiba-tiba kisah kira-kira beberapa bulan yang lalu datang menerjah fikiran.


Kolej Mara Banting, E111, 10.30 malam.

Ting~
1 unread message.
Select.

from: Unknown.

Hey naqibah! Aku tau la kau tu naqibah. Alim konon. Kau dengan kawan-kawan kau tu same je. Program agama korang..kitorg kena ikut. Tapi aktiviti kitorg korang sibuk nak bising2. Lagha la..lalai la..mcm bagus sgt.

Lagi mesej baru:



Ko ingt kwn2 ko tu semua baik ke? Sudahlah! Nak berdakwah konon!


Kadang kala saya terjumpa juga "testi - testi nakal" kawan-kawan yang tidak berpuas hati terhadap kami kepada kawannya yang lain di Friendster:

Entah die tu. Sibuk je. Baik die jaga tepi kain die n bangsa die sendiri!
Bangsa naqibah. Pertubuhan diorang. Hahaha.


Astaghfirullahal azim...Mengurut dada.

Itulah namanya cabaran. Atau pengorbanan. Fikiran saya terbang sebentar kepada Ukhti Dalila dari Nottingham. Kakak Dell. Kakak yang telah menghadiahkan saya lagu " Sahabat Perjuangan" nyanyian Tazakka.

Perjuangan itu artinya berkorban
Berkorban itu artinya terkorban
Janganlah gentar untuk berjuang
Demi agama dan bangsa
Inilah jalan kita

Inilah jalan yang telah saya pilih. Jadi waima perit dan pedih macam mana sekali pun, saya tidak layak untuk merungut. Sedangkan junjungan besar Rasullullah, seorang pejuang agung dicaci, diugut, dilontarkan najis tidak pernah mengeluh, jadi apalah hak saya untuk meminta layanan yang baik? Subhanallah...keinsafan meresap ke dalam hati.


BANTING.

Hari-hari yang dilalui di bumi bernama Banting memang mencabar.
Itulah "turning point" saya.
Saya percaya bukan "turning point" saya seorang. Ramai lagi.
Tanah yang bernama Banting inilah yang mengajar saya erti dakwah. Erti korban. Erti Ukhwah. Erti Hidup. Tujuan Hidup.
Terima kasih Allah kerana pernah mencampakkan jasad ini ke tanah ini.


Tarbiyatul Muslimah 2006/2007.
Satu lagi episod hidup yang memberi momentum kepada diri ini.
Walaupun gambar saya terpampang di atas board di bahagian belakang SURAU ANNUR bersama-sama akhawat yang lain- NORSHAZWANI OTHMAN, MEDIC MARA, LUJNAH USRAH, sekalipun saya tidak rasa jawatan itu milik saya. Sungguh. Tapi ia milik mereka...kami.

1. Nurul Ezzathy
2.Adilah
3.Nurul Iman
4.Aminatul Munirah.
5.Wan Maisarah
6.Aliyah Natasha.
7.Atikah
8.Aisyah Khaulah
9.Norshazwani

Dalam hati saya, nama-nama inilah yang terpahat.
Kukuh.

Manakan tidak, setiap minggu, nama-nama ini yang memerah otak memikirkan program yang perlu direncanakan untuk usrah. Bukan saya. Tapi mereka. Sungguh.

Gelak tawa, tangisan, kegembiraan, kesedihan,kekecewaan,kejayaan,kepenatan.
Semua dikongsi.
Tiba-tiba rindu bertamu lagi.
Sebak.


"WANI, KITA SUKA COMPLIMENTARY BASE PAIRING".




Dua hari lalu, saya berpeluang berchatting dengan jantung hati saya, ukhti Nurul Ezzathy, seorang lagi mujahidah Islam yang amat saya rindui. Terlalu rindu.

"Wani,kita dah baca blog wani. Kita suka betul " Complimentary Base Pairing".

"Tu lah. Tak sangka Allah hadiahkan kita Teaks kali ni. Dulu ALLAH kurniakan awak dalam hidup kita. Baik betul Allah".

"Tak lah. Allah yang hadiahkan Wani pada kita. Wani yang banyak ingatkan kita bila kita lalai."

Tergelak saya membaca tuturnya di skrin Yahoo Messenger. Terlalu kontra dengan hakikat sebenar. Insan yang bernama Nurul Ezzathy inilah heroin saya. Penasihat saya. Teman saya. Ya, jantung hati saya.Sungguh.

Saya masih ingat lagi ketika saya bersedih, pasti bilik E 103 menjadi sasaran saya.

Di situ lah kalimah motivasi dibisikkan ke telinga saya.
Meresap jauh ke lubuk hati.
Di situlah pelukan seorang sahabat memujuk hati yang lara.
Meresap jauh ke dalam hati.
Sungguh.



BANGSA NAQIBAH?





Wujudkah bangsa naqibah?
Entahlah.
Biarlah orang mahu mengata, tapi jangan sesekali kata kata itu membunuh perjuangan kita.

Biar kita penat tapi jangan sampai rebah.
Teruskan berjuang.

Nazirah, Rusna...nama yang mengusik hati saya. Mereka bukanlah Majlis Tertinggi Tarbiyatul Muslimah. Tetapi semangat juang mereka sangat saya kagumi. Mereka adalah sahabat saya. Kadangkala saya tertanya-tanya, beruntungnya saya dikurniakan insan yang hebat di sekeliling saya.

Bagaimana satu hari nanti, mereka jauh meninggalkan saya?
Mampukah saya meneruskan perjuangan?
Jika dahulu cabaran hanya berlegar-legar di bumi BANTING.
Kini, saya berada di Bumi Sheffield.
Mampukah saya?

Saya tidak punya jawapan.


saya tujukan "SAHABAT PERJUANGAN " nyanyian Tazakka kepada semua sahabat-sahabat yang saya kasihi.

17 comments:

rusnarusli said...

salam, wanie...
hey, wanie sedih laaa... nak nanges.... kte rindu sume orang... ezzathy!!!! huhuhu.... wanie.... huhuhu...
tabahkan hati... doakan kte okay!

doodliey said...

assalamualaikum
bangsa naqibah? 1st time kite dgr..hihi..neway wani, kite suka baca hasil tulisan awak..menarik betol susunannya..takpela wani, biarla org nk ckp ape kan, yg pntg kite sedia maklum apa yg terbaik di sisi Allah..dan kita sama2 berusaha ke arah tu.. by the way, tu gmbr kite ke? macam x caya je..mesti awak edit bg bulat terlebih sket kan? hehe.. kite pon rindu kt sume2! jom wat reunion kt dublin nak?! jom! jom! =)

imaaaanj said...

uhuuuuuuu~~ rindunye kat teman2 seperjuangan :) em, kite x penah tau plak wani penah dpt msg camtu. wani x penah cite pon. tp btol mcm wani ckp, Rasulullah dn para sahabat hadapi ujian yg jauh lebih besar dlm perjuangan kite warisi ni kan. tp yakinlah, Allah ade bersama mereka tika itu, insyaAllah Allah sentiasa ade bersama kite. huhu. moga kita semua diberi kekuatan olehNya utk meneruskan perjuangan ini. hingga Islam kembali mjd ustaziatul Alam. one day~ ameen!
(^^)

norshazwani othman said...

hehe...kite rase sbg pejuang, jgn ambil hati tohmahan org, biar disimpan dan dijadiakan pedorong.tak perlu disebar-sebar.. selama ni..ezati je yg tau..kan die jantung hati kite..tapi kite sure insyaalah..lepas ni lebih ramai lagi..jantung2 hati kite akan muncul dlm hidup kite~ sape lagi kalo bukan korang..hehe..iman nak jadi jantung hati kite? hehhehe..kite single lagi ni..hahhahaha

doodliey said...

kiter nk cop jadik hati manis (sweet heart) awak leh wani? hehehe..

norshazwani othman said...

haha...ni yang kena letak hantaran tinggi ni..hoh0he~

Mai Shahira said...

salam wani~
tersentuh akak baca tulisan awak ni...
mungkin tulisan awak mengingatkan kembali time2 dekat Banting...
it was MY "turning point" as well I guess. time2 sama2 dgn kak hazirah, khade, safiah, maisarah, ramai lg..
Di situ lah mula kenal erti dakwah, erti ukhuwah, erti pengorbanan...srius!
insyaAllah jgn sia2 kan pengalaman dekat KMB, dan kita gunakan semua tu dlm medan juang di bumi UK pulak..kan?
rendu la adek2 jr kawan2 awak tu...heheh esp cik nazirah yg lama tak tego akak!!! ooo sumbung ye skrg heheheh (j/k nazi!)
salam!

FANA COLLECTION said...

Be strong and don't give up. Allah will always be with you InsyaAllah.
Amin.

Mysara said...

wanieee!! x retilaa nak komen cam org lain.tp kite rinduuuuu korg sume esp ezati.nnti wat reunion kat aussie la =P. leh lawat ezati smbil jalan2.hehe.
and wanie,ive always known u as a strong person,so keep it up aite?! mai prayers are alwiz with u =)

norshazwani othman said...

dear friends..dont worry..i am still have strength whatever things might come...as long u all with me~ u are my strength....really..

nor dalila said...
This comment has been removed by the author.
nor dalila said...

salam wani... nak tegelak baca tajuk ni... huhu... btw, kalo kak dell nak jadi jantung hati wani leh ke? haha..

kuatkan semangat adikku...
jalan ini masih panjang
jalan ini penuh onak
jalan ini penuh berliku
jalan ini tidak ditaburi dengan bunga-bungaan harum...
tapi jalan inilah jalan untuk meraih redhaNya...

salam sayang

Anonymous said...

salam wani...

nice writing... keep it up ukhti...

salam dakwah dari jauh... =)

admin2 said...

salam sayang wani!!! assalamualaikum...
huhu...perit jugak ye sebenarnye...mgkn selepas baca baru tersedar...owh...parahnye...tp, pengalaman itulah yang mendewasakan dan mengajar kita...mungkin sesekali kita tersalah langkah, terlajak kata, tersilap anggaran...tapi, itulah pengajaran. pengajaran yang saaaangat tak terhingga...kan..kan???

norshazwani othman said...

syukran...erkk..sape abdi wa rabbukum?

Mysara said...

wanie..baru kite sedar.care awak tulis ala2 fatimah syarha.cam cara2 awak describe sume mende,esp hp awak =P.acece..blehlaa tulis lps nie =)

Mysara said...

*it should be "tulis novel" lps nie :D