Saturday 9 August 2008

BERJALAN, MELIHAT DAN MENTAFSIR- SIRI 1


Ketika Itu, Ia pun Bermula.....


3 hb Ogos 2008

Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu

Jam 12.10 tengah hari.

Hmm..nak duduk di mana ya?” , saya berbisik sendirian.

Saya cuba memanjangkan leher sambil mata saya melilau mencari tempat duduk yang masih kosong di dalam perut pesawat bernombor AK 5105 yang akan berlepas dari Kota Kinabalu ke Kuala Lumpur tepat jam 12.30 tengah hari.

Tengah hari itu, cuaca agak terik. Panas. Peluh sudah mula memercik .

Entah mengapa pada hari kepulangan semula rombongan fasilitator Kem Eksplorasi Minda Borneo ke tanah semenanjung , pesawat Air Asia itu seakan-akan penuh dengan penumpang yang agak ramai. Jenuh saya mencari “seat” yang masih belum bertuan.

Sambil menggalas “Nurul Iman” yang setia menemani kembara saya sejak dua minggu yang lalu, akhirnya lensa mata saya menangkap satu “seat” yang masih kosong.

“Alhamdulilah..ada pun kosong,” saya menghela nafas. Lega.

Seusai membaca doa menaiki kenderaan, saya bersandar lesu di tempat duduk entah nombor ke berapa.

Saya tidak ambil tahu dan saya tidak mahu ambil tahu.

Kerana apa yang saya tahu, kelopak mata saya sudah terlalu berat.

Badan sudah mula merengek keletihan.

Saya mendongak ke atas, merenung syiling pesawat dengan pandangan kosong.

Mengelamun seketika.

Perlahan-lahan...saya mula tenggelam dalam lamunan sendiri.

Perlahan-lahan..lamunan saya bertukar menjadi semakin pudar..warnanya menjadi semakin kelam..

Dan akhirnya..gelap.

...........................................................................................................

DIVISYEN 1- SARAWAK BUMI KENYALANG

Khamis, 24 hb Julai 2008.

Terminal LCC, Sepang.

Kira-kira 10.45 pagi

Hello, assalamualaikum Farhana. Ya..Ya..kita on the way ni dengan Wina dan Mai. Tak apa..tak apa..awak tunggu sahaja di depan "Asian Kitchen" tu..nanti kita sampai tak lama lagi,”

“Hello, assalamualikum. Ya..Azie..Ha ah...Kumpul di depan "Asian Kitchen" ya..Nanti kita jumpa..”

Sekejap-sekejap kedengaran ring tone “Allah Knows” alunan suara Zain Bikha daripada Nokia Express Music saya menandakan panggilan masuk.

Kadangkala kedengaran pula ring tone “You are Very Special” alunan penyanyi yang sama. Kali ini mesej pula bertalu-talu masuk ke dalam in box saya.

Begitulah pagi saya sebelum keberangkatan kami ke medan jihad Kem Eksplorasi Minda Borneo- Jom Jauhlah. Sehari sebelum pemergian kami, saya sudah mendapat “command” daripada Tuan Pengarah Kem .

“Wani, enti alert tak dengan up date terbaru dalam yahoo group?”

Saya yang sudah beberapa hari tidak mengakses internet lantaran kesibukan saya menguruskan tempahan dan pembayaran stock baju di kuala Lumpur untuk jualan palestin mula terpinga-pinga. Tambahan pula, flat ibu saudara saya yang menjadi tempat saya bermastautin selama beberapa hari sebelum berangkat ke Pulau Borneo memang tiada akses internet.

“Eh, up date apa ya?,” Saya menjawab pertanyaan Tuan Pengarah tadi dengan satu pertanyaan lain.

“Mulai esok, enti akan bertindak sebagai Ketua Fasilitator Muslimat dan Nazmi sebagai Ketua Fasilitator Muslimin. Enti tolong ambil kedatangan fasilitator muslimat dan serahkan tag nama kepada mereka. Tag nama tu ada pada Erwina, “ ujarnya satu persatu.

Saya mengangguk kecil. Faham. Arahan diterima.

..............................................................................................................................


Hilang Penat Saya...


Sabtu, 26 hb Julai 2008.

Dewan Seminar, Sekolah Menengah Sains Kuching.

Kira-kira jam 9.30 pagi.


Baik adik-adik . Sebelum akak akhiri presentation akak hari ini, akak ingin berkongsi tips-tips kejayaan yang akak ambil daripada Pakar Motivasi terkenal, Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah. Adik-adik kenal tak?” sengaja saya menguji adik-adik pelajar tingkatan 5 di sekolah elit dalam daerah Kuching ini.

“Kenal!!!” jawab adik-adik ini. Hingar bingar bilik seminar itu untuk seketika.

Sememangnya audience saya ini sangat responsif dan ceria. Saya secara peribadinya tidak menyangka langsung sambutan yang diberikan oleh para pelajar sungguh berada di luar jangkaan.

Memang betul kata Ustaz Hasrizal,hilang penat lelah si penceramah jika audience menunjukkan respon yang baik semasa sesi ceramah. Saya juga mendapat tempiasnya. Bersemangat saya dibuatnya ketika menyampaikan talk tentang “STUDY SKILLS-INTRODUCTION TO INTENSIVE REVISION (IRP)” kepada para pelajar ini.

Pelajar di sini cukup bertuah kerana serba serbinya cukup.Kemudahan infrastruktur dan ICT nya cemerlang. Malahan ,mereka ini terdiri daripada sekelompok pelajar terpilih.

Maka kami tidak mengalami masalah yang besar untuk menaikkan semangat dan motivasi mereka kerana sememangnya mereka sendiri sudah bermotivasi untuk berjaya.

Sememangnya saya tidak mengambil masa yang panjang untuk merencana butiran persembahan talk saya pada malam sebelumnya walaupun sebenarnya saya baru sahaja menerima dan menatap buat kali pertamanya slide “Introduction to IRP” yang disediakan oleh Ukht Izzati Rosli pada hari kami tiba di bumi Kenyalang itu.

Jazakillah kepada Ukht Izzati kerana bersusah payah mencari bahan. Cumanya, saya perlu mengubahsuai bentuk persembahan saya agar lebih “natural” kerana audience saya pada kali ini meliputi pelbagai bangsa dan agama. Berbekalkan nasihat dan cadangan penambahbaikan ikhlas daripada para sahabat fasilitator, alhamdulilah, saya akhirnya berpuas hati dengan sedikit pengubahsuaian slide pada malam itu.

Saya mengerling kea rah jam tangan milik ibu kesayangan di pergelangan tangan. Jarum jam menunjukkan 1.30 pagi.

Esok pagi, saya perlu bangun seawal yang mungkin kerana masih banyak lagi tanggungjawab “memberi” yang perlu saya dan fasilitator lain tunaikan.

Erti Hidup Pada Memberi.

Ya! Naluri untuk memberi semakin sebati dalam diri .

Sang malam semakin menyepi.

Sunyi.

.............................................................................................................................................

DIVISYEN II- SABAH BUMI BAWAH BAYU

“Ish..Kenapa Pula ni??"

Selasa, 29 Julai 2008.

Di dalam perut pesawat Air Asia AK5902.

Dalam perjalanan dari Kuching ke Kota Kinabalu.

Aduh!!” berdesing telinga saya menahan kesakitan.

Sakitnya bukan main perit. Allah sahajalah yang tahu.Lama- kelamaan kesakitan itu semakin menggila. Seakan akan mahu pecah gegendang telinga saya gamaknya.

Entah mengapa kali ini kesakitan yang disebabkan ketidakseimbangan tekanan dalam tiub Eustachio dan persekitaran luaran amat dahsyat. Saya memandang Ukht Azrin (Ireland) dan Ukht Hani ( Mesir) yang duduk sebaris bersama-sama saya seraya bertanya,

“Korang rasa sakit tak??!” pertanyaan ini saya tujukan kepada mereka berdua. Manalah tahu jika hanya saya seorang sahaja yang merasai kesakitan yang sedikit sebanyak mencemaskan saya.

Kelihatan sahabat saya ini mengangguk –anggukkan kepala sambil menyeringai kesakitan.

Dengungan telinga sebelah kanan saya semakin kuat. Seingat saya, puas saya menelan air liur dan mengulum gula-gula dalam cubaan mengurangkan ketidakseimbangan tekanan. Semuanya tidak berhasil. Hampa.

Tiba-tiba frekuensi bunyi persekitaran semakin perlahan.

“Astaghfirullahal azim..ish..kenapa ni?” saya beristighfar panjang.

Telinga kanan saya saya gagal menangkap sebarang bunyi.

Saya kaget. Debar dalam dada tambah memukul.

Saya menutup mata rapat-rapat.

Saya menarik nafas dalam-dalam. Kemudian, perlahan-lahan saya menghembuskannya.

Setelah beberapa ketika akhirnya pesawat yang kami naiki ini berjaya mendarat dengan selamat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu. Alhamdulilah, saya mengurut dada lega. Namun, apa yang merisaukan saya, saya masih kehilangan deria pendengaran telinga kanan saya.

Sewaktu semua fasilitator sudah siap sedia mendengar taklimat daripada Tuan Pengarah Program, Akh Azri Bohari, saya masih lagi termangu-mangu. Hanya telinga kiri saya sahaja yang masih berfungsi. Itupun sedikit berdengung. Cuak juga saya.

Cuak..cuak..

Saya meninjau persekitaran, memandang kiri dan kanan. Kelihatan teman-teman fasilitator yang lain normal dan bersahaja. Saya cuba berlagak tenang.

Di tengah-tengah celahan fasilitator muslimat yang sedang berkumpul,saya melemparkan pandangan ke hadapan. Cuba memberi tumpuan kepada taklimat Tuan Pengarah Program.

Namun sayang seribu kali sayang. Kata-kata Akh Azri tidak mampu saya dengari dengan baik. Setelah dia menamatkan taklimat ringkasnya, saya segera mencuit bahu Ukht Azrin atau lebih mesra dipanggil Kirin.

“Kirin, Azri cakap apa tadi? Boleh tolong ulang tak? Wani tak dengar langsung dia cakap apa..,” saya bertanya sambil mengerutkan dahi.

Kasihan Kirin, bersusah payah dia menerangkan serba ringkas ulangan taklimat Akh Azri . Kadangkala dia terpaksa mengulang-ulang butiran percakapannya lantaran kegagalan saya mendengar dengan baik.

Rupa-rupanya, pada kali ini saya dan beberapa orang fasilitator yang lain ditugaskan ke Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kota Kinabalu (SMKAKK). Kebanyakan teman fasilitator lebih kurang sama dengan teman-teman ketika di Sekolah Menengah Sains Kuching, bezanya bilangan kami dikurangkan kerana sebahagiannya dipindahkan ke MRSM Kota Kinabalu. Rakan sejawatan saya kali ini juga digantikan dengan Akh Hijaz Ridzwan kerana Ketua Fasilitator Muslimin yang terdahulu sudahpun terbang kembali ke semenanjung atas urusan tertentu.

Kini, kami menanti pemandu bas SMKAKK datang menjemput kami.Hampir berjam –jam lamanya kami menunggu. Sementara itu, rakan-rakan fasilitator muslimat jenuh mengajar saya bermacam cara untuk menghilangkan dengungan di telinga.

Akhirnya muncul juga “heroin” yang sedikit sebanyak “menyelamatkan” saya daripada dibelenggu masalah “pekak telinga sebelah kanan”. Terima kasih kepada Ukht Azriah , teman yang baru saya kenali yang kini sedang mengambil jurusan Science Computer Engineering di United States of America.Walaupun cara yang diajarnya itu agak pelik dan menyebabkan saya menjadi bahan ketawa oleh teman akhawat, namun hasilnya sangat memuaskan hati.

.........................................................................................................................

Sang matahari mula merangkak jauh manakala maghrib pula bertandang. Warna ufuk langit mula merona jingga.

Alhamdulilah, bas akhirnya sampai. Agak lewat sebenarnya.

Sepanjang perjalanan, saya banyak berdiam diri. Pandangan dilemparkan jauh-jauh ke luar tingkap.Jauh di dalam benak fikiran, otak saya ligat berfikir.

Sekolah yang bakal kami tujui ini 100% adalah pelajar muslim.Sudah disepakati (sekurang-kurangnya bagi diri saya secara peribadi) , salah satu objektif penglibatan diri dalam kem ini adalah sebagai memenuhi tuntutan dakwah, terutama kepada adik-adik yang lahirnya sebagai muslim.

“Di sinikah platform dakwah kami akan bermula?”

“Adakah kondisi “pelajar sekolah agama” memberi jaminan tugas dakwah kami lebih mudah dilaksanakan?,”

“Bagaimana agaknya respon pelajar-pelajar yang bakal kami temui kali ini? “

Persoalan demi persoalan menerjah ke dalam sangkar fikiran.

Namun, persoalan yang lebih penting ialah;

“Mampukah kami meneruskan ekspedisi “Erti Hidup Pada Memberi” ini?”


.........................................................................................

"Tolong ya...Tolonglah Adik-adik tu.."


Khamis , 31 Julai 2008.

Bilik TV, Blok A, Asrama Puteri SMKAKK

Sekitar jam 11 .30 malam

Runsing...runsing..

Saya benar-benar runsing. Bukan saya seorang sahaja yang runsing, malah saya percaya hampir semua teman fasilitator berkongsi kerunsingan.

Malam itu, setelah sesi “Sharing Moment” bersama wakil Ireland (Ukht Farhanah) dan UK (Akh Afif Leeds), kami, fasilitator muslimat duduk berbincang sesama sendiri di penempatan kami, bilik tv asrama puteri.

“Kita risaulah...kita tengok adik-adik kat sini macam tak ada semangat je..,” akhirnya terluah juga apa kerisauan yang terbuku di dada saya.

“Ha ah, lah..diorang macam belum ada matlamat diri sendiri,” tokok Kirin, teman rapat saya.

Benar kata Kirin, mereka lagaknya seperti belum ada matlamat yang jelas dan jitu . Entah di mana motivasi diri yang seharusnya perlu ada pada saat SPM hanya tinggal kurang daripada tiga bulan.

Saya masih ingat lagi, ketika sesi “Ice Breaking/ Sesi Compass “ pada petang itu, saya cuba meneliti para pelajar sekolah agama yang kesemuanya bertudung labuh dan bersongkok kemas. Sejuk mata memandang.

Namun, kesejukan hati itu tidak lama bertahan.

Masakan tidak, tidak keterlaluan jika saya nyatakan, para pelajar kurang atau hampir tidak responsif! Mereka seolah-olah kaku. Beku. (Maaf jika pernyataan saya ini bersifat kurang wajar atau agressif, namun inilah perasaan saya yang paling jujur dan ikhlas mampu saya luahkan.)

Tiba-tiba peristiwa pagi tadi hinggap ke kotak ingatan saya. Ketika itu, barisan fasilitator berkenal-kenalan dengan barisan pihak pentadbiran yang sungguh budiman. Selain melakukan sesi taaruf, kami didedahkan dengan isu-isu dan masalah pelajar yang membelenggu pihak sekolah dengan harapan kedatangan kami ini mampu memberi sinar harapan baru kepada pihak sekolah dan pelajar khasnya. Tersentuh naluri saya mendengar kesungguhan mereka untuk membangunkan anak bangsa.

Tetapi detik yang benar-benar meragut ketenangan saya ialah ketika saat kami, fasilitator muslimat dipeluk erat oleh dua orang guru penolong kanan,Ustazah Raniah dan Cik Kertina, kata-kata mereka masih terngiang-ngiang di telinga saya,

“Tolong ya...tolonglah adik-adik tu....”.

Kata-kata yang simple, tetapi entah mengapa ia seakan-akan amanat yang maha berat terpikul di bahu.

“Insyaalah ,cikgu...,” bisik hati saya. Sayu.

.............................................................................................


Saya akui tugas kami pada kali ini memang sangat mencabar berbanding pengalaman mengendalikan program di sekolah yang lepas.

Cabarannya bukan terletak pada kekurangan kemudahan infrastruktur sekolah dan asrama kerana kami sedar kembara kami ini bukannya bermatlamat “memburu” keselesaan. Sebaliknya kembara ini direncanakan untuk “memburu” insan yang memerlukan.

Cabaran terbesar kami terletak pada usaha untuk meniupkan semangat “ghairah” memburu kejayaan duniawi dan ukhrawi serta berani meletakkan matlamat hidup sendiri. Biar saya tekankan sekali lagi...BERANI meletakkan matlamat hidup sendiri..

Kedengarannya seperti mudah, tetapi percayalah ia bukannya semudah berkata-kata...



Bersambung....

No comments: