Tuesday 19 August 2008

Rindulah Pula..Hmm


Bismillahirrahmanirahim..


20 Ogos 2008
2.00 Petang
Ruang tamu rumah saya.


"Alhamdulilah..wa syukurillah.."
"Bersyukur padaMu Ya Allah"

Alunan lagu nyanyian Opick featuring Amanda itu tiba-tiba mengingatkan saya kepada kanak-kanak di Sheffield, terutamanya Nida' dan Nasuha, adik angkat kepada Atikah, teman serumah saya.

Mengimbau kembali temasya Nasyeed Extravaganza 2008 yang lalu, saya pasti tersenyum sendiri. Masakan tidak, pada hari itu , saya baru mendapat tahu, si gadis kecil Nida' ini sangat berbakat besar. Memang tidak menyangka langsung, dia akan buat kemunculan bersama kumpulan Sheff-One. Yalah, ketika pasukan nasyid dari universiti lain sudah siap sedia menghantar borang pendaftaran, pasukan tuan rumah sendiri menyepi entah ke mana.

"Diorang ni, nak masuk ke tak nak?" saya bertanya teman-teman saya di komiti Next 2008.

"Entah..senyap je..," tambah teman yang lain.

"Tak boleh..tak boleh..diorang kena masuk juga..Mana boleh tuan rumah tak masuk.." lebih kurang begitulah kata-kata Saudara Ruzaini aka Pisang dengan wajah tegas. Dia memang berwajah tegas ketika mesyuarat ajk SMSA, Boss SMSA katakan.

Begitulah suasana menjelangnya NEXT 2008, bukan sahaja sibuk dengan persediaan, malah ragu-ragu juga dengan pasukan Sheffield yang sudah tentu diketuai oleh Saudara Mas Afzal (pelajar perubatan tahun ke empat). Cuma bayang ahli-ahli kumpulan tidak kelihatan.

Hmm..macam-macam lah mereka ni.

...............................................................................................................................


Entah mengapa perasaan rindu akan kanak-kanak di Sheffield tiba-tiba menyapa. Terutama terhadap anak-anak ibu angkat saya, Aliff dan Ainul serta anak-anak pasangan Kak Zah dan Abang Zack.
Tapi tidak pula bermakna saya tidak sabar pulang ke Sheffield. Masih ada sebulan berbaki untuk saya berada di Malaysia. Saya tidak mahu masa berlalu pantas.

..................................................................

Petang itu, selepas tamat mengulangkaji pelajaran di Information Common, saya pergi menyinggah ke rumah Kak Zah dan Abang Zack yang tidak jauh dari pusat bandar. Semalam saya sudah berjanji dengan Nida' dan Nasuha untuk menemani mereka ke taman permainan.

"Hello, kak, kak Wani kat mana ni? Bila nak sampai?" kedengaran suara Nasuha di corong telefon bimbit saya.

"Yes..I am on my way..Sabar sikitlah Ok? ," jawab saya.
Saya mempercepatkan langkah. Sejuk juga suasana petang ketika itu.

"Kak Wani..can I ask something?." tanyanya tersangkut-sangkut.

"Yes??"
Saya seperti dapat mengagak apa yang ingin ditanyanya.

"Can we go to any shop?

"For what?"

"I want to buy some chocolate, please.!"

Kan saya dah kata! Saya dapat mengagak apa yang diingininya. ^_^
Nasuha memang peminat coklat.

"Ok then..please wait for me outside. Bila akak dah sampai, we can walk there together. Can you ask Nida' if she wants to join us?" saya bertanya lagi. Takut si kakak kecil hati jika tidak diajak bersama.

Hmm..begitu lah kanak-kanak di sana. Petah dan lincah. Genetik ibu bapa , barangkali. Masakan tidak, ibu bapa belajar melanjutkan pelajaran hingga ke peringkat PhD ke luar negara. Ditambah pula sejak kecil lagi si kanak-kanak itu sudah pandai bercampur dengan masyarakat di sana.

Saya pernah menggantikan Munirah, teman serumah saya untuk mengambil seorang kanak-kanak Pakistan dari sekolah dan menghantarnya pulang ke rumah.
Di sana, saya perhatikan suasana pembelajaran mereka sungguh berbeza dengan pembelajaran pra sekolah di sini.

Mereka kerap menganjurkan trip ke taman-taman untuk mempelajari dan menyaksikan sendiri hidupan dan tumbuhan yang hidup di luar seperti belalang, burung dan entah bermacam apa lagi hidupan yang saya sendiri tidak kenal.
Menariknya, terdapat juga kanak-kanak istimewa seperti down syndrome di sana. Namun, tidak pula mereka mengasingkan mereka daripada kanak-kanak normal yang lain. Mereka bebas bermain dan bergaul bersama-sama.
Malah, guru-guru mereka mengajar kanak-kanak yang normal untuk membantu rakan-rakan mereka yang kurang normal seperti membantu mereka mengambil makanan dan minuman.
Subhanallah, sejak kecil sudah diajar untuk saling membantu.
Menarikkan?

Saya teringin untuk menelefon dan berbual-bual dengan orang-orang di Sheffield.
Apa khabar agaknya Ummi dan Abi saya serta adik-adik. Sudah lama saya tidak melihat Ummi online..

Walau apa pun, saya tiba-tiba teringin meng "up load" rakaman nyanyian Sheff-One featuring Nida'. Bukan Sheff-One menjadi tumpuan saya tau, tapi adik Nida' yang sungguh pintar dan lincah. Malah, pandai menjaga adiknya yang masih bayi..Kagum..Subhanallah..Pujian kepada Tuhan yang menciptakan..



2 comments:

liyana said...

pkl 2 petang - msti akak tgh tgk anakku bukan anakku. hehe. best kan lagu alhamdulillah tu! :)

kan akak ckp rindu xde junior kat sheffield, tp Allah ganti dgn adik2 kecik :)

p/s: kawen laaaa cepat, msti x sunyi! ;)

norshazwani othman said...

huuhu..akak tak tengok pun ..adik akak yang tengok..(ceh,alasan)

Tu la..tak ada siapa yg sudi dtg sheffield..=(

p/s: nana..apakah? ingat nak kahwin ni senang macam makan ais krim mak su koop ke? huhu- susah mahu cari ^_^