Sunday 17 August 2008

Tag pun..Tag lah.. ^_^


Bismillahirrahmanirahim

Hm..kali ini, saya menulis secara santai sahaja. No cerpen-cerpen or novel-novel style ya! Berair juga mata saya menghadap Si Nurul Iman berjam-jam sambil menaip entry pengalaman di Kem Borneo tempoh hari. Mungkin dapat aura Fatimah Syarhah dan Faisal Tehrani kot. =)

Sepanjang seminggu saya berehat di rumah selepas kem tempoh hari, saya melakukan reading activity non-stop, lebih kurang macam marathon juga. Alhamdulilah habis dua judul buku dalam masa 5 hari. Tetapi yang paling saya suka ialah Manikam Kalbu , karya Faisal Tehrani. Nanti insyaalah dalam entry akan datang akan saya kongsikan judul-judul buku yang telah saya baca sepanjang cuti di Malaysia setakat ini. Maklumlah jika bertandang ke mana-mana shopping complex sahaja, book store menjadi tempat "must go". Hobi ini turut dikongsi bersama Nazirah dan Ezzathy.

Saya bercadang mahu menulis satu lagi entry juga bersifat santai sebelum ini, tapi disebabkan saya telah ditag dengan soalan yang agak menarik, jadi biarlah saya jawab dahulu soalan Cik Nazirah ni.

(Er,,Nazi, jawapan secara santai ya..Tengah mood santai ni, school holiday ^_^)

...........................................................................................................................................

Berapa lama anda sertai usrah?

Baru sahaja sebenarnya. Ketika di MRSM Serting Negeri Sembilan dulu, setiap Jumaat sementara pelajar lelaki ke masjid menunaikan solat Jumaat, pelajar perempuan pula akan berkumpul secara “massive” untuk mendengar pengisian. We did not have small group usrah actually. Just sit with whoever you like and listen to the talk for about half an hour I guess.

Bila masuk ke KMB, barulah terdedah dengan konsep usrah kubra(besar) and sughra(kecil). Walaupun agak baru dengan aktiviti begini, alhamdulilah saya tiada masalah menghadiri usrah. Mungkin saya ni skema kot, so tak terfikir pula nak skip usrah. (Itulah kelebihan menjadi orang skema..^_^ )

Erm..kalau saya cerita satu persatu ikut kronologi, I might have lack of idea to answer next question! So, move to the next one ya..hehe. Anyway, alhamdulilah till now, I have joined usrah for about 3 years. Masih setahun jagung sebenarnya.

Bagaimana anda sertai usrah?

Hmm..bagaimana? Subjektif pula soalannya. Untuk pendekkan cerita, I got involved seriously with usrah , (I mean attending not just because of compulsory/school activity) when my friends and I were invited by Kak Fuzi (Dr. Fuziah) to join her usrah. Sesiapa yang selalu ke KMB melalui Jalan Labuhan Dagang/Bkt Changgang, perasan tak ada klinik kecil di persimpangan jalan di hadapan tempat menunggu bas semasa outing? Klinik itu kepunyaan Kak Fuzi. Selalu juga saya mendapat diskaun apabila mendapatkan rawatan di sana. Alhamdulilah..=)

Semasa usrah bersama Kak Fuzi, saya belajar banyak perkara tentang usrah. Cara-cara/adab adab memulakan/ketika/selepas usrah, tadarus,sirah,tauhid, ibadah. Saya kerap kali tersentuh dengan pengisian dan cara penyampaian Kak Fuzi. Sungguh keibuan.

Semasa usrah mingguan KMB pula, saya diberi tanggungajawab sebagai naqibah. Frankly speaking, I did not feel confident at all at the beginning. I was totally a different person before I entered KMB. I knew VERY LITTLE about things. My mom and dad never taught me or even said the word “usrah”. Plus, being a naqibah, you are not just simply KNOW things for yourself, but you are expected to spread the words to others. Erm..one more thing, what made me to think twice was... I could not stand in front and TALK SPONTANEOUSLY. Hu~

Tapi segala pujian pada Allah, saya dikurniakan dengan teman-teman seperjuangan yang sungguh memahami. Kami berpimpinan tangan menempuh jalan ini bersama-sama. Teringat semasa MINGGU PENGHAYATAN ISLAM, bermacam-macam pengalaman ditempuh. Kadang kala saya tergelak sendirian mengingatkan resepi ayam paprik Adilah semasa aktiviti memasak. Kecoh betul waktu tu. Tidak lupa juga ketika “Jaulah ke Pavilion KMB” , banyak saat manis dikongsi sesama akhawat. Terkejut mak cik Dewan Selera melihat berduyun-duyun pelajar muslimat yang berpakaian seragam (T shirt labuh Brotherhood dan Amal Wafa) ke DS untuk menapau (tapau) roti jala dan air teh selepas subuh Ahad. Bermacam-macam aktiviti berlangsung ketika itu, bacaan ma’thurat, tazkirah, riadah, makan dan bergambar. Subhanallah, indahnya ukhuwwah!!

Sepertimana yang diceritakan oleh Nazirah, hubungan kami dengan adik-adik junior juga rapat. Semuanya bermula dengan usrah/tazkirah di surau blok. Kebanyakan kami sudah menganggap surau blok sudah seperti tempat “hang out” (bukan bergayut tau!), di sinilah kami menghubungkan ukhuwwah.

Di Sheffield pula, saya menghadiri dua usrah rasmi. Usrah pertama dibawa oleh naqibah final year, Kak Faizah dan yang kedua oleh Kak Nik Mun, seorang doctor. Kedua-dua naqibah ini telah banyak berjasa dengan menumpahkan limpahan ilmu yang berharga. Erm, saja saya nak share,kedua-dua naqibah saya ni sangatlah lemah lembut dan keibuan, sama seperti Kak Fuzi dulu. Bertuah betul saya kan? Tetapi Kak Faizah telah selamat kembali ke Malaysia dan Kak Nik Mun pun, lambat laun akan pulang juga. Sedihnya...=(


Kenapa anda sertai usrah?

With understanding and awareness that I have now, I join usrah because I know I need the “strength” to keep on my faith and my life! Living far away from your family, close friends, “ustaz or ustazah” who you can refer to easily in Malaysia, somehow, it can change your life a bit. Believe me. So, cara yang mudah ialah bergaullah dengan sahabat-sahabat yang mampu membawa kita kea rah kebaikan. Betul tak? Tegur menegur dan sayang menyayangi antara satu sama lain. I really like this!

Tetapi awas! Janganlah asyik dengan kelompok masing-masing hingga melupakan rakan-rakan sekeliling yang hatinya masih belum tergerak bersama-sama merasai kemanisan iman dan ukhuwwah. Kita perlu juga menghubungkan silaturrahim dan berakhlak mulia dengan mereka agar lembut hati mereka untuk bersama-sama dengan kita satu hari nanti , insyaalah. Pendek kata, berdakwah lah dengan kasih sayang!

Tiga perasaan sertai usrah.

1.Bersyukur teramat sangat.

2. 2.Berasa bahagia. Huhu. Macam jiwang pula, tapi memang pun saya rasa bahagia sangat. Tidak perlu sibuk-sibuk mencari “kasih” yang bukan-bukan di tempat lain. Maklumlah waktu muda remaja ni banyak cabarannya. ^^

3. 3.Teruja! Saya pun tak tahu bagaimana nak huraikan tapi memang excited kalau ada sisters ajak pergi usrah.

...............................................................................................



.....

BO

No comments: