Thursday 28 August 2008

Ogos: Edisi Istimewa Untuk Saudara Daripada Saudara

"Nama Siapa disebut Dulu.."

Jumaat, 14 Ogos 2008
Rumah Wan Maisarah
Petang


"Eh..jap..jap..kita nak angkat kain jap..," ujar Wan Maisarah. Berlari-lari anak teman saya ini mengosongkan ampaian di hadapan rumahnya.

Petang itu,sebaik sahaja usai minum petang di rumah Mai, kami segera bersiap-siap mahu ke Wisma PKNS Shah Alam. Meronda-ronda.
Saya dan Kirin sebenarnya baru sahaja sampai dari Melaka. Kami bercadang mahu ke Kolej Mara Banting pada keesokan hari untuk melawat guru-guru yang dirindui.

Sedang saya menyarungkan kasut, tiba-tiba sahaja Kirin bersuara.

"Wani..Wani..hari tu kan, masa kat rumah Nazie, kitorang baca blog Wani. Pasal Kem Borneo tu,"

"Ya?" saya memandangnya.

"Ha ah..Ya Allah..Tahu tak..kitorang masa tu, dengan Hani, Nazie..rebut-rebut cari nama siapa ditulis dulu kat dalam entry tu..,"tambahnya sambil tergelak.

"Hah??!..Ya Allah..Apakah??",melopong seketika. Tiba-tiba rasa mahu tergelak.
Orang tulis suruh baca, dia pergi tengok nama siapa naik dulu pula..

"Eh..apa..apa?..tengah cakap pasal apa ni?" sampuk Mai yang baru selesai dengan kerjanya. Bersiap-siap dengan kunci kereta Persona di tangan kali ini, kami mula maju ke arah kereta milik ibunya.

"Ada ke diorang ni..Kita susah payah tulis entry blog Kem Borneo tu, dia, Nazie, Hani pi seronok-seronok pula berebut tengok nama siapa naik dulu dalam entry," ujar saya seolah-olah mengadu.

"Ha'ah Mai..Nazie masa tu frust je nama dia tak keluar-keluar masa awal-awal..Haha..," Kirin cepat-cepat menyampuk lagi. Kedengaran tawanya, girang betul. Kemudian, diajuknya baris ayat entry saya yang menyebut namanya.

"Eleh, banggalah tu.., "sindir saya. Tergelak lagi.

"Eleh..ye ke? Kalau nak ikutkan, nama kita naik dulu..," tukas Mai. Selamba sahaja mukanya.

"Eh, kita ada sebut nama awak ke Mai?" saya tiba-tiba menjadi pelik.
Seingat saya, watak-watak utama dalam entry sebut kebanyakannya terdiri daripada ahli kumpulan fasilitator Sekolah Menengah Sains Kuching dan SMKA Kota Kinabalu. Mai bukan termasuk dalam kumpulan tersebut.
"Iya-iya je budak ni.."

"Eh..ada lah!. Nama kita, awak tulis awal sekali. Lagi awal daripada Kirin. Awak tulis masa pagi-pagi tu..awak naik kereta pergi LCCT naik kereta dengan kita dan Wina," jelasnya.
Sedikit bangga barangkali.

"Laa..Pulak?"
Saya menepuk dahi.
"Wah, itu pun boleh dikira ke? Watak kodi je tu.., "desis saya dalam hati.

2 x 5 je Mai ni..

Inikah kerja mereka? Tengok nama siapa naik dulu dalam entry blog?
Tak matang betul. (^_^) hehe
.............................................................


DULU-DULU..

Haih..inilah rakan-rakan baik saya. Teman-teman seperjuangan saya.
Kami memang rapat. Sangat mesra.
Macam saudara sendiri.
Ini baru kami bertiga.. Jika ditambah Ezzathy, Teaks,Iman, Nazie,Rusna, Lah, Nani, Wina a.k.a Syaheera dan lain-lain..
Gamat jadinya.

Sesekali, teringat saat kami di KMB..
Manis betul.

Terutama setiap kali selepas solat berjemaah di surau blok E.
Benarlah fadhilat solat jemaah ini sungguh menakjubkan.
Perlahan-lahan ia menyimpul hubungan ukhuwwah yang penuh warna warni.

Waktu Subuh, terutamanya ketika hujung minggu setelah membaca mathurat bersama, kami akan "serang" Dewan Selera beramai-ramai.

Seperti biasa, Nazie lah yang akan menadah telinga mendengar "ceramah pagi" daripada kami kerana dia lah yang paling kerap lambat bersiap ke DS. Selalu tercicir kereta api.

Selalunya kami akan berkumpul ramai-ramai dahulu di hadapan bilik TV.

"Eh, mana Nazie? Tadi kat surau, kata nak pergi breakfast sama-sama.."
"Ish..ni mesti lambat lagi ni..Nak kena ni..selalu lambat," Iman sudah mula mengomel.

"Jom..kita ramai-ramai panggil dia..,"
"Jom..1..2..3.. NAZIE!!!CEPATLAH, LAPAR NI !!!"

Dari jauh, sayup-sayup kedengaran suara Nazirah.

"Eh, jap jap..tunggu kita..dah nak siap ni..". Terkocoh-kocoh dia berlari anak.

Kami berpandangan antara satu sama lain. Tersenyum.
Dialog biasa Nazie tu..Nazie..Nazie.. =)


.....................................................................................

Solat jemaah Maghrib dan Isyak pula menjadi waktu yang lebih menarik.
Saya secara peribadi sangat ternanti-nanti saat ini.
Masakan tidak, mendengar tazkirah yang pelbagai gaya,baik daripada senior mahupun junior.

Ada masa, pentazkirah tampil dengan gaya serius.
Ada masa, kami diperdengarkan dengan cerita teladan yang santai.
Ada masa, kami dihidangkan dengan tayangan video yang menginsafkan.
Malah, ada pula pentazkirah yang sengaja memberi tazkirah yang membuatkan orang menangis.
Kasihan kawan-kawan saya yang bengkak-bengkak mata sebab menangis.
Hmm..


Namun, saat itu sudah berlalu.
Kini kami masing-masing membawa haluan sendiri.
Terpisah jauh di perantauan orang.
Namun, tanah yang menjadi titik tolak pertemuan kami dan memberi kesempatan ruang waktu untuk berkasih dan berukhuwwah tidak akan kami lupakan.
Ia akan tersimpan kemas dalam sanubari.

Ketika diberi peluang bertemu rakan-rakan seperjuangan lama di Kem Borneo 2008,hati saya melonjak riang.
Sungguh bahagia.
Apatah lagi, pertemuan ini bukan pertemuan yang suka-suka..
Tetapi pertemuan yang diiringi misi dan visi.
Pertemuan yang menuntut pengorbanan, kesungguhan dan keikhlasan.


...........................................................................

OGOS INI..


Secara jujurnya,kehadiran bulan Ogos ini meninggalkan seribu satu kenangan yang sukar dipadam dalam kotak memori..

Selain berdebar menanti Sang Ramadhan yang semakin menghampiri, saya bersukur Kem Eksplorasi Minda telah tamat dengan kejayaan yang tersendiri.
Kemudian, saya menjejak kasih bersama guru-guru MRSM Serting yang sudah hampir 4 tahun tidak bertemu.
Di sana, kami diminta oleh kaunselor untuk mengobarkan semangat para pelajar dengan sesi motivasi.
Oh ya, terima kasih saya ucapkan kepada semua fasilitator Kem Xplorasi Minda yang menyumbangkan bahan-bahan modul tempoh hari.
Telah saya panjangkan ilmu kalian kepada adik-adik di sana.
Alhamdulilah.

Ustaz Hainizam - Inspirasi saya hingga kini.

MRSM Serting dalam kenangan




Kemudian, peluang duduk dalam usrah bersama-sama akhawat yang baru dikenali di kampung halaman saya benar-benar mengujakan saya.
Cekal sungguh semangat Kak Miswani (Galway) yang turun dari Batu Pahat untuk membimbing kami. Saya sungguh berterima kasih kepadanya yang sanggup berkorban mencurahkan ilmu kepada kami yang duduk jauh dari Lembah Klang.
Kadangkala, cemburu juga di hati melihatkan teman-teman saya di Lembah Klang ke majlis ilmu dan daurah yang sering diadakan di sana.
Bertuah betul kalian!

Tidak lupa juga Pre Departure SMSA 2008 di Bangi.
Terima kasih kepada AJK yang bertungkus lumus memastikan semuanya berjalan lancar.
Jazakumullahukhair.

Percutian bersama keluarga juga antara pengalaman yang paling berharga. Bukan mudah untuk berkumpul dengan semua ahli keluarga dan bercuti bersama-sama.
Alhamdulilah kami sekeluarga berpeluang menikmati percutian di Tiara Beach Resort, Port Dickson selama beberapa hari.
Terima kasih mak ayah! ^_^

Mak dan Ayah menjadi Pilot dan Co-Pilot. Kami?Duduk tidur di belakanglah.huhu





Kenangan yang menggamit rasa ialah ketika saya meneruskan kembara ke Kolej Mara Banting yang dirindui.
Rindu di hati untuk bertemu guru-guru tidak mampu lagi dibendung.

Syukur benar dapat bertanya khabar dan beramah mesra bersama warga KMB yang banyak mendewasakan saya.
Tiba-tiba saya teringat peristiwa lucu di bilik guru.
Ketika itu saya bersama Pn Surinam dan beberapa orang pelajarnya.

Sebaik sahaja kemi bersalaman dan berpelukan, menghilangkan rindu yang sudah lama tersimpan, beliau segera memanggil pelajar-pelajarnya yang berkeliaran di situ.

"Eh, Syahmi..lagi siapa tu..mari sini..jumpa student cikgu ni. Dari UK ni," dia memanggil sambil melambai-lambai para pelajarnya.

Kemudian, dia menyambung," Ha..mari duduk sini, kamu nak tanya apa-apa pada kakak ni, pasal university ke exam ke, tanyalah. Haa..Syahmi, kamu nak pergi Sheffield kan..ha..cepatlah tanya apa-apa..," teruja nampaknya guru matematik saya ni. Lebih teruja daripada pelajar-pelajarnya sendiri.

"Oh..akak kat Sheffield ke? Eh..akak..akak, best tak kat sana? Susah tak hidup? Kak..kak..(bla..bla)" pelajar bernama Syahmi ini mula bertanya itu dan ini tanpa henti.

Ya Allah, becok dan peramah juga mulutnya. Teringat saya kepada bekas Ketua IRP saya, Bob (Czech), memang sebiji perangainya. Ringan sahaja mulutnya, bertanya itu dan ini.

Tiba-tiba salah seorang pelajar yang dari tadi hanya mendiamkan diri, bertanyakan satu soalan yang membuatkan saya terdiam.
Terpaku seketika.

"Kak..kak..kat jari akak tu dah ada cincin..err...ada apa-apa ke?" dia bertanya, musykil agaknya.

"Erk, huh?!" terkesima.

Baru sahaja saya mahu membuka mulut, tidak semena-mena Pn Surinam terlebih dahulu telah menjawab bagi pihak saya.

"Kamu ni..saya suruh tanya benda lain, benda lain pula yang kamu tanya?!..Hish..,"bebelnya sambil menggelengkan kepala.

"Entah..apalah korang ni? Ada ke patut tanya soalan ni.." sampuk saya sambil buat-buat menjegilkan biji mata.

Sememangnya cincin ini memang berkontroversi.
Tidak kira ke mana saya pergi, pasti sahaja ada mulut yang sibuk bertanya.
Tidak kira ketika bersama teman akhawat,ketika sitting bersama-sama adik Intec, Kem Borneo, MRSM Serting, cikgu-cikgu KMB..
Jenuh saya memberi penjelasan yang sama.

Sebenarnya, sebelum saya pulang ke Malaysia, saya dihadiahkan sebentuk cincin milik coursemate saya, Tina sebagai tanda persahabatan.
Cincin itu sudah dimilikinya lama dahulu.

Saya masih ingat lagi, ketika itu, saya bertandang ke rumahnya.
Dia membuka sebuah kotak usang yang diisi dengan barang-barang peribadi kesayangannya. Antaranya ialah tiga ketul batu yang agak pelik.

"What's this?"saya bertanya.

"These are the stones from my village. Before the Serb damaged our house, I've collected some stones and brought them to the refugees' camp. I wished I could return home with my family again," ujarnya sayu.

"Ohh.."terharu saya mendengarnya.

"Never mind, listen..I have something to give you. Take this.."

Dia mencapai tangan saya dan perlahan-lahan dia menyarungkan sebentuk cincin ke jari manis saya.

"Oh..This is your ring, take it back, please,"

"No..no.this is my present for you. Always wear it, ok?" pujuknya.

Hmm..Entah apa khabar agaknya teman saya itu.

Surau Annur yang sudah semakin berubah wajah.










Teringat saat sama-sama mengecat dinding surau.





Giliran tazkirah juga sudah berubah nama. Teruskan adik-adik!



wah! ais krim mak su pun dah naik harga? Hm..



......................................................................................................................

Ogos:Edisi Istimewa Untuk Sahabat

Namun, di celahan kesibukan saya dengan jadual hidup sendiri,
bulan Ogos ini juga mencatat kenangan yang istimewa..
Saya menggelar bulan ini, Ogos: Edisi Istimewa Untuk Sahabat

Kerana..
Pada 21 tahun yang lalu, tiga orang insan yang sungguh istimewa dilahirkan dalam bulan ini..

..............................................................................................................................

Tribute Khas I: 9 Ogos 1987



Eid Milad Ukhti Nazirah Azman!

Semoga awak beroleh Taufiq dan Hidayah daripada-Nya. Terima kasih juga kerana sudi menjadi sahabat baik dan tabah mendengar celoteh kita yang tak henti-henti.

Sejak dari dulu kita kenal awak, memang tak berubah. Sangat bersemangat untuk menyuntik elemen tarbiyah, terutama sesama akhawat di mana sahaja awak berada.
Tak kira, di KMB, di Ireland, Borneo, di madrasah lama awak di Penang..semualah..

Alhamdulilah, syukur dan bangga punya teman yang sudi berkorban masa dan tenaga ..

Mudah-mudahan akan bertambah mekarlah bumi Allah ini dengan limpahan benih tarbiyah yang disemai.

Oh..patutlah cari semua orang tak jumpa, di sini rupanya korang berposing. Tinggalkan kita seorang-seorang pula tu ..huhu..sampai hati



.............................................................................................................................

Tribute Khas II: 24 Ogos 1987

Eid Milad Ukhti Atikah!!

Housemate saya yang seorang ini memang tak perlu diceritakan lagi kegemarannya. Semua orang sedia maklum, gadis Bangi ini memang penggemar games. Jika kami terlibat untuk merangka program yang melibatkan riadah dan permainan, inilah mukanya yang akan menawarkan diri/ditawarkan diri sebagai person in charge.

Saya berasa sungguh bertuah apabila ditakdirkan bersama dengannya di Sheffield.

Banyak suka duka dan rahsia yang dikongsi bersama.

Teaks tak pernah marah jauh sekali bermasam muka.

Sebab itulah muka dia manis macam gula. ^_^
Terima kasih kerana sentiasa setia bersama dengan kita!!

Semoga Allah sentiasa melimpahkan rahmat dan kurnia-Nya kepada awak.

.
Pembikinan hadiah Teaks: Langkah 1, mencari dan mem"print" gambar.










Langkah 2: Menggunting dan menampal.
Kemudian merakamkan kata-kata yang tersimpan di sebalik gambar.


.................................................................................................................................................

Tribute Khas III: 29 Ogos 1987


Eid Milad Ukhti Ezzathy!!

Masyaalah, tiada ungkapan yang mampu menggambarkan kerinduan saya terhadap teman saya ini.
Bila entah akan ketemu..saya tidak pasti.

Moga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki.

Doa daripada sahabatmu ini sentiasa mengiringi.

Tidak akan henti.
Moga diperkuatkan kudrat daripada Ilahi.

Teruskan berjuang merebut mardhatillah.

Mewangikan taman-taman usrah,tarbiyah dan dakwah.

Kawan-kawan! Janganlah nakal-nakal! Dengarlah Ezzathy nak cakap ni!! huhu



......................................................................................................................................




Barakah Sunday..Masih ingatkah kalian?



Usrah bukan untuk berukhuwwah, tetapi salah satu manfaat usrah adalah terjalinnya ukhuwwah”.

Usrah bukan majlis ilmu, tetapi sebahagian daripada faedah usrah adalah ilmu. Ia juga bukan medan untuk isu-isu semasa, namun mengetahui perkembangan semasa adalah sebahagian daripada pencapaian usrah.

Begitu juga dengan ukhuwwah, ia bukan agenda usrah, tetapi salah satu manfaat usrah adalah terhasilnya ukhuwwah. Usrah adalah medan yang mencantumkan ilmu, isu semasa dan ukhuwwah, untuk suatu agenda yang lebih besar iaitu membentuk syakhsiah muslim.

Menghasilkan manusia muslim


Petikan ini saya ambil daripada Blog Saiful Islam, Entry bertajuk "Ukhuwwah Manusia Hamba".

Begitu mendalam sekali maksudnya.

............................................................................................


Muhasabah Cinta-Dedikasi untuk Saudaraku.


Pejam celik-pejam celik, kita sudah menghampiri Ramadhan sekali lagi.

Ah..begitu cepat masa berlalu. Usia semakin menginjak laju.

Sesaat pun ia enggan menunggu.

Saudaraku, izinkan diriku yang fakir ini menyeru.

Mari kita ambil sedikit waktu untuk menghisab diri yang bergelar hamba.

Hamba yang sentiasa mendambakan cinta Sang Penciptanya.


"Kata-kata cinta terucap indah

Mengalun berzikir di kidung doaku

Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku

Butir-butir cinta air mataku

Teringat semua yang Kau beri untukku

Ampuni khilaf dan salah selama ini

Ya ilahi.... Muhasabah cintaku..."


Dedikasi untuk semua insan yang bergelar Saudara Seislam, saya hadiahkan kalian semua dengan sebuah video bertajuk Muhasabah Cinta.

Moga Madrasah kali ini mampu mendidik jiwa supaya tunduk dan taqwa kepada Pencipta!

Salam Ramadhan kepada semua!














9 comments:

Anonymous said...

Salam alaik Wanie...
Awk bwat kt nanges bace entry ni..huhu..
x tahu nape..tp mcm terharu sgt..
Mmg ukhwah kerna Allah tu special sguh..
Doakn kt utk last exm iA Sept ni, same ngan Rusna..
InshaAllah panjang umur kt jmpe lg..:-)
Smg kt same2 tsabat d jlnNya..
Take care~

Salam Ramadhan dr bumi Czech,
~Lah~

norshazwani othman said...

Salam..

Wah, Lah..ni yang serba salah dengan awak ni..Asyik nak nangis je..huhu..awak memang lembut hati, semua org tahu..=)

Terima kasih la atas semua sekali bantuan and ukhuwwah. bertuah dapat kenal awak. Insyaalah, semoga ramadhan ni akan membuatkan awak lebih kuat dan tabah jihad menuntut ilmu. kita doakan kejayaan awak and rusna insyaalah.

salam ramadhan dari muar johor.

lots of love.
wani

ayasofya said...

heh..lawaklah kengkawan awak wanie..sebaik kak sofi lebey matang,xmintak ditulis nama...ngeh2..amacam kak sofi dah semakin matangkan..ngeh2..[dengan nada bangga..]

norshazwani othman said...

iya iya je akak ni..entah entah akak pun nak publisiti juga ni..tunggu je lah satu hari nanti..akan kuabadikan namamu dalam blog ni..tapi nak ambil peristiwa yang memaparkan kes pembulian ke atas akak..hehe...

kak..bagi kita, walaupun diri akak lebih tua dan berusia, kematangan akak masih di takuk lama..ngeh3..

kak..macam mana next ni? buntu la..isk..nyesal ambil post akak tahun lepas ni..kalau tau amik post pengarah NEXT je ..haha

joke,
wani

rusnarusli said...

salam, wanie... hehe... teringat kte zaman2 kmb dulu.. hehe..btul cakap lah ukhuwah kita ni rasa istimewa.. best kan kan.. hehe..
doakan kta jgak..
suka la lagu muhasabah tu :)

norshazwani othman said...

jazakillah rusna..kita hari2, doakan rusna and lah kat sana..huhu..

tabahkan hati dan moga kuat menempuhi saat ujian ini ya..

lots lots lots of love,
wani

liyana said...

entry ni sgt touchy-feely! :) terkedu membaca. beautiful!

-awat x singgah rumah, dah smpi shah alam? :(
-akak2 sgt rapat. ktorg kagummm tgk! slalu cerita kat junior :) and skit upset sbb x berupaya nk jd hebat cam akak2 ble time tazkirah ms jd senior dlu.
-hehe. msti la semua org nak tau klau dah pki cincin ;)
-nway, kak nazi mmg camtu kan! comel! :D :D kekalutan yg membahagiakan! :) hehe.
-slm ramadhan juga. akak blik sheffield ble?

norshazwani othman said...

to nana-the most cheerful block e junior~

- ala..akak tak tahu rumah nana kat mana..huhu..kalau tau, akak dah lama serang..kata ee dalam blog dia.., umah nana mcm istana..wah wah..

-alahai..insyaalah kalau kita saling ambil berat and sayang menyayangi (cewah), memang mudah sgt jadi rapat..takpe..next year, nana boleh join kak nazie kat dublin..pastu konvoi dtg uk ye..huhu

-ala..kalau akak pakai cincin plastik yang percuma beli gula2 tu, ada org nak tny ke? huhu..

-kak nazie memang mcm tu..yang bab kalut tu betul, tapi bab comel, mcm kurang betul sikit..haha..nazie..joke~

-ramadhan meubarak..balik 22hb =(

miss u so much sis,
kak wani

chocolate chip said...

assalamualaikum wrt wbt wanie:)

alhamdulillah, sungguh indah ukuwwah yang wanie dan sahabat-sahabat bina. moga ia terus dirahmati dan diberkahi Allah tanpa rosak atau jemu ditelan masa dan jarak yang memisahkan antunna semua. amin.

salam perkenalan, ya ukhti.

yang seronok mendoakan kebahagiaan wanie dan sahabat-sahabat
~ummukhadijah~:)